Mazda 3 2019 terkini sudahpun dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia. Dibawa masuk sebagai model CBU dari Jepun, terdapat tiga varian yang ditawarkan; 1.5L, 2.0 High dan 2.0L High Plus. Ini kemudiannya diikuti pula dengan penawaran dua jenis rekabentuk, hatcback dan sedan, dengan varian 2.0L High hanya ada untuk versi sedan sahaja.

Bagi model 1.5 liter, ia menggunakan enjin empat-silinder tanpa turbo SkyActiv-G yang menghasilkan 114 hp dan tork maksima 150 Nm. Manakala model 2.0 liter pula dikuasakan oleh enjin empat-silinder tanpa turbo SkyActiv-G, dengan janaan 162 hp dan tork maksimum 210 Nm.

Kedua-dua enjin ini digandingkan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan SkyActiv-Drive pacuan roda hadapan. Malah semua model juga dilengkapi dengan G-Vectoring Control (GVC). Untuk paling varian asas 1.5 liter, ia menawarkan bagi versi sedan dan hatchback, dengan harga atas jalan RM139,620 tanpa insurans. Ia dilengkapi dengan lampu utama projektor LED dengan lampu nyalaan siang jenis-mentol, lampu belakang LED dan roda aloi 16-inci.

Kabin dalamannya pula dilengkapi pendingin hawa zon-tunggal manual, paparan kluster instrumen digital TFT-LCD tujuh-inci, paparan tengah 8.8-inci yang disambung pada sistem infotainmen Mazda Connect dengan lapan pembesar suara, kemasan tempat duduk fabrik, head-up display, papan pemuka dan panel dalaman pintu dengan kemasan sentuhan lembut dan juga tempat duduk hadapan larasan manual.

Model asas ini juga disediakan fungsi seperti cruise control, brek parkir elektronik lengkap dengan sistem brake hold dan juga mod pemanduan Sport yang akan menajamkan lagi respon pendikit dan menala semula karakter transmisi automatik. Selanjutnya, untuk mengetahui lebih mendalam tentang perbezaan penawaran pada Mazda 3 2019 ini, tonton video yang kami sediakan ini.

Mazda 3 2.0L High Plus Hatchback 2019