WCE: Keseluruhan projek siap 76% setakat Jun 2019

WCE: Keseluruhan projek siap 76% setakat Jun 2019

Timbalan Menteri Kerja Raya Mohd Anuar Mohd Tahir memaklumkan bahawa projek pembangunan Lebuhraya Pesisiran Pantai Barat (WCE) dari Taiping, Perak ke Banting, Selangor sudah siap kira-kira 76% secara keseluruhan setakat Jun lepas.

Katanya, projek berkenaan melibatkan jajaran di negeri Perak setakat ini mencapai kemajuan sebanyak 73% manakala di Selangor 75.4%.

“Aktivitï pembinaan lebuh raya ini sedang giat dilaksanakan melibatkan kerja pembersihan tanah, penambakan tanah, pembinaan struktur jalan serta penurapan jalan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Kenyataan beliau adalah bagi menjawab soalan Senator Dr Yaakob Sapari yang ingin tahu status terkini pelaksanaan kerja pembangunan WCE di persidangan Dewan Negara hari ini.

Mohd Anuar berkata kos pembinaan keseluruhan projek berkenaan sebanyak RM6.62 billion itu meliputi pakej penswastaan dengan nilai RM5.04 bilion dan RM1.58 bilion untuk pakej konvensional yang dilaksanakan Jabatan Kerja Raya.

Mulai 31 Mei lalu, Seksyen 8, iaitu dari persimpangan Hutan Melintang ke Teluk Intan sepanjang 19.1 km dibuka secara rasmi kepada pengguna jalan raya. Jajaran pertama yang dibuka itu juga tidak akan dikenakan bayaran tol sehingga kerajaan membuat keputusan berkenaan dasar pengenaan tol dan kadar tol bagi lebuh raya berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required