Tantrum – Dodge Charger 9.0L V8, 1,650 hp untuk Vin Diesel, hadiah sempena hari jadi yang ke-52 tahun

Tantrum – Dodge Charger 9.0L V8, 1,650 hp untuk Vin Diesel, hadiah sempena hari jadi yang ke-52 tahun

Sempena hari jadinya yang 52-tahun, pelakon yang terkenal dengan watak Dominic Torretto dalam saga The Fast & Furious, Vin Diesel menerima hadiah yang cukup bermakna dari kru filem berkenaan iaitu Tantrum – sebuah Dodge Challenger dengan enjin V8 9.0 liter binaan SpeedKore!

Kereta tersebut disampaikan sendiri oleh pengarah filem, Justin Lin ketika minggu keempat penggambaran filem Fast 9, iaitu edisi kesembilan franchise filem tersebut.

Sejak dari filem pertama, Dominic Torretto sememangnya sudah dibayangi imej Dodge Charger yang mampu mencatatkan masa di bawah 10-saat untuk pecutan jarak suku batu, dan mampu untuk melakukan aksi ‘wheelie’ setiap kali pedal pendikit ditekan secara agresif.

Tantrum – Dodge Charger 9.0L V8, 1,650 hp untuk Vin Diesel, hadiah sempena hari jadi yang ke-52 tahun

Tantrum ini pula sebenarnya adalah kereta demo yang di bina oleh SpeedKore Performance pada tahun 2015 untuk dipamerkan pada acara-acara seperti SEMA. Enjin V8 9.0 liter Mercury Racing dalam perut enjin berkenaan turut disuap dengan dua buah pengecas turbo bagi menghasilkan kuasa tidak masuk akan – 1,650 hp!

Kuasa enjin disalurkan ke gandar berlakang menerusi kotak gear manual enam-kelajuan dari Tremec, dan segala “penderaan” tersebut di terima oleh tayar Michelin Pilot Sport 2 yang membaluti rim HRE bersaiz 20-inci dengan lebar 12jj di belakang, dan 19×10 jj di hadapan.

Sekali pandang, tidak ada perubahan ketara antara Tantrum dan juga rupa asal Dodge Charger 1970 biasa. Namun sebenarnya keseluruhan panel badan kereta ini telah dibina dengan material gentian karbon bagi menggantikan logam biasa.

Pada bahagian dalaman, rollcage yang anda nampak sebenarnya telah dibina bersepadu terus dengan kerangka badan yang bukan sahaja untuk menyelamatkan pemandu ketika kemalangan, ia turut menyokong kerangka kereta ini untuk menerima kuasa yang terlalu besar dihasilkan oleh enjin.

Secara keseluruhan, komponen-komponen kabin kereta ini telah pun dibina semula dengan kemasan-kemasan gentian karbon, dan juga upholsteri premium menggunakan kulit dan Alcantara.

Bagi menzahirkan kegembiraannya, Vin Diesel bukan sahaja berkongsi gambar, malah turut memuat naik video ketika menerima hadiah hari jadi tersebut pada akaun Instagram miliknya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required