BMW X5 G05 – hanya varian xDrive40i M Sport dibawa ke Malaysia, harga RM618,800, kuasa 335 hp/450 Nm

BMW X5 G05 – hanya varian xDrive40i M Sport dibawa ke Malaysia, harga RM618,800, kuasa 335 hp/450 Nm

Selepas dipertontonkan pada bulan Mei lalu, BMW X5 G05 kini sudah mempunyai harga rasmi untuk pasaran Malaysia. Ia ditawarkan dalam satu varian sahaja iaitu xDrive40i M Sport yang diimport terus (CBU), dengan harga jualan RM618,800 tidak termasuk insurans. Jumlah ini sebenarnya lebih rendah berbanding harga anggaran RM640,000 sebelum ini.

Di bawah bonet model ini terdapat enjin BMW TwinPower Turbo enam-silinder 3.0 liter yang menghasilkan kuasa sebanyak 335 hp (340 PS) dan 450 Nm tork antara 1,500 hingga 5,200 rpm. Pecutan 0-100 km/j juga masih agak pantas, iaitu dalam masa 5.5 saat. Transmisi menggunakan unit automatik lapan kelajuan Steptronic. Penggunaan bahan api pula ialah pada kadar 9.2 l/100 km dengan pembebasan sisa karbon sebanyak 211g/km.

Dari segi dimensi binaan, model generasi keempat G05 ini besar berbanding model generasi F15 dahulu. Panjangnya bertambah 36 mm menjadi 4,922 mm, lebar bertambah 66 mm menjadi 2,004 mm, tinggi naik 19 mm kepada 1,745 mm dan jarak roda semakin panjang 42 mm menjadi 2,975 mm. Malaysia mendapat model yang mempunyai lima tempat duduk, dengan ruang simpanan di belakang mempunyai kapasiti antara 650 liter hingga 1,870 liter.

BMW X5 G05 – hanya varian xDrive40i M Sport dibawa ke Malaysia, harga RM618,800, kuasa 335 hp/450 Nm

Seperti yang boleh dilihat pada nama variannya, X5 ini datang dengan pakej M Sport, yang menampilkan bampar hadapan agresif dengan bukaan udara yang besar, kemasan tepi lengkung roda yang diwarnakan sama dengan badan, kemasan hitam berkilat di beberapa tempat dan diffuser yang besar dengan dua muncung ekzos. Kemudiannya ia dilengkapkan dengan rim 20 inci yang menyembunyikan brek M Sport berwarna biru di belakangnya, lampu utama LED adaptif dan suspensi M adaptif.

Papan pemuka yang lebih ringkas dan moden pula menampilkan buat kali pertamanya konsep paparan dan kawalan BMW Live Cockpit Professional (secara standard) yang dikuasakan oleh BMW Operating System 7.0. Sistem iDrive yang digunakan disambung kepada panel instrumen digital sepenuhnya dan panel kawalan Control Display bersaiz 12.3 inci boleh digunakan sama ada melalui butang, kawalan suara ataupun pergerakan. Head-up display (HUD) juga lebih besar – 7 x 3.5 inci.

Menambahkan keselesaan dalam kenderaan, X5 G05 pengawal suhu empat zon, perehat tangan dengan ciri pemanas, tempat cawan dengan fungsi pemanas/penyejuk, bumbung kaca Panoramik yang 30% lebih jelas, pakej Ambient Air, sistem bunyi Harman Kardon, sistem hiburan di belakang dengan skrin sesentuh 10.2 inci, iDrive Controller, butang start/stop dan pilihan tombol gear kaca.

Untuk sistem keselamatan, X5 baru ini mendapat pakej Driving Assistant yang termasuk amaran perlanggaran hadapan dengan brek kecemasan autonomous, Lane Departure Warning, Lane Change Warning (pemerhati titik buta), Crossing Traffic Warning, Parking Assistant dan kamera undur.

Warna luaran yang ditawarkan untuk X5 ini termasuk Mineral White, Black Sapphire, Arctic Grey dan Phytonic Blue, manakala untuk bahagian dalam pelanggan mempunyai pilihan warna Black, Cognac atau Coffee dan kemasan Aluminium Tetragon atau Fineline Stripe bergantung kepada kombinasi warnanya.

GALERI: BMW X5 G05 xDrive40i M Sport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required