AOS 2019: Hot Wheels Japan Historic 3 buat kemunculan sulung global di M’sia – 5 model baru

AOS 2019: Hot Wheels Japan Historic 3 buat kemunculan sulung global di M’sia – 5 model baru

Seperti yang diumumkan semalam, pembuat kereta die-cast 3-inci dari Amerika Syarikat, Hotwheels mendedahkan siri koleksi antara yang menjadi rebutan di seluruh dunia – Japan Historic – yang terbaharu iaitu Japan Historic 3 (JH3) buat pertama kali untuk peringkat dunia di acara Art of Speed 2019 yang berlangsung di MAEPS, Serdang.

Lima model lagenda JDM yang membarisi koleksi Japan Historic 3 ini adalah trak pikap Datsun Sunny GB120 “Sanitora”, Honda City Turbo II “Bulldog” 1985, model sport wankel rotary dari Mazda iaitu Mazda Cosmo Sport 1968, Nissan Skyline RS R30 dan Nissan Silvia generasi pertama dengan kod casis CSP311 yang diperkenalkan pada tahun 1965.

Walaupun ada casting yang pernah dihasilkan sebagai model mainline seperti Honda City Turbo II dan Nissan Skyline RS R30, keseluruhan barisan koleksi JH3 ini adalah baharu sepenuhnya. Walau bagaimanapun, koleksi Japan Historic 3 ini hanya akan dijual bermula tahun hadapan, dan harga pun masih belum diumumkan.

Seperti yang anda boleh lihat, hanya dua buah kereta yang nampaknya sudah menghampiri rupa lengkap – Nissan Silvia dan Nissan Skyline – dengan bahagian dalaman yang sudah diwarnakan dan dilengkapi dengan tayar-tayar getah ‘Real Rides’ istimewa Hotwheels yang kelihatan lebih realistik. Pakej kad istimewa untuk siri ini juga masih belum didedahkan.

Apa yang menarik, Hotwheels Malaysia turut membawa dua buah kereta sebenar dari koleksi terbaharu ini, yang menampilkan rupa yang sama dengan model JH3 iaitu Nissan Skyline RS dan juga Honda City Turbo II.

Tetapi jika anda perasan, Skyline yang ditampilkan ini bukanlah dari model R30, sebaliknya model lebih baharu R31. Kereta tersebut juga sebenarnya diterbangkan khas dari Brunei semata-mata untuk pelancaran ini. Manakala City Turbo II, ia menampilkan rupa sebenar model yang akan tampil pada JH3 nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required