Human Horizons HiPhi 1 – kereta elektrik jenama baru yang bakal memasuki pasaran tahun 2021 dari China

Human Horizons HiPhi 1 – kereta elektrik jenama baru yang bakal memasuki pasaran tahun 2021 dari China

China sudah mempunyai banyak syarikat pengeluar kenderaan elektrik baru, dan sekarang muncul satu lagi yang dikenali sebagai Human Horizons. Walaubagaimanapun, syarikat baru ini dilihat lebih serius kerana telah mendedahkan model pertama mereka, HiPhi 1, dan dikatakan sudah sedia untuk pengeluaran. Menurut laporan Autocar, penghantaran kepada pelanggan dirancang berlaku pada tahun 2021.

Mengikuti trend semasa, HiPhi 1 juga menggunakan bentuk SUV dengan menawarkan ruang luas serta tempat duduk untuk enam orang. Pintu tempat duduk belakangnya dibuka secara suicide, manakala di atas pula (bahagian belakang) terdapat panel bumbung yang boleh ditolak ke atas untuk memudahkan orang masuk ke baris ketiga. Human Horizons memanggilnya sebagai NT Doors, dan mereka juga mahu menyediakan mod “parade” yang membolehkan bumbung itu terbuka semasa kenderaan bergerak perlahan.

Satu ciri menarik pada kenderaan ini adalah lampu utamanya dipasang dengan pemproses cahaya yang boleh diprogramkan untuk memancarkan corak pada permukaan jalan ataupun dinding. Contohnya, apabila kereta berhenti dan mahu memberikan petunjuk kepada pejalan kaki keadaan selamat untuk melintas, ia akan memancarkan corak belang di hadapan. Panel Intelligent Signal Display (ISD) di bawah lampu depan dan belakang juga boleh digunakan untuk menghantar mesej dan corak kepada penggguna jalan lain.

Human Horizons HiPhi 1 – kereta elektrik jenama baru yang bakal memasuki pasaran tahun 2021 dari China

Bahagian dalam pula didominasi oleh beberapa skrin – satu untuk pemandu, satu untuk penumpang hadapan dan satu lagi diletakkan menegak di konsol tengah. Human Horizons memberitahu HiPhi 1 akan menjadi kereta pertama yang menampilkan rangkaian komunikasi kenderaan-ke-semua (V2X) 5G, serta Human Oriented Architecture (HOA) pertama di dunia yang didakwa boleh menyesuaikan kenderaan dengan pemandu menggunakan analisis data berkomputer atas talian.

Menggunakan empat pengawal domain dan enam platform komputer, kereta ini boleh menjangka dan memahami kelakuan pengguna, sekaligus memberikan penyelesaian yang bersesuaian seperti pengurusan jarak perjalanan. HiPhi 1 juga akan dilancarkan dengan kemampuan autonomous Level 3.

Perincian teknikal masih lagi belum disiarkan, tetapi Autocar melaporkan HiPhi 1 akan ditawarkan dalam versi pacuan roda belakang dan pacuan semua roda. Model pacuan semua roda akan dikuasakan oleh dua motor elektrik 268 hp dan memberikan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.9 saat, dengan jarak perjalanan 640 km hasil daripada penggunaan bateri 96 kWh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required