VIDEO: Volvo S90 T5 Momentum – kenderaan Polis Diraja Malaysia untuk mengiring YDP Agong ke-16

Sebelum ini pernah tular gambar sebuah sedan Volvo S90 yang diberikan grafik dan juga lampu strob polis – persoalannya, adakah ia salah sebuah kereta peronda untuk Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sebagai salah sebuah helang lebuhraya?

Perkara ini telah dirungkai dan disahkan oleh laman Youtube kepolisan, Malaysian Black Platoon bahawa S90 tersebut adalah jentera khas yang digunakan sebagai kenderaan pengiring Yang Di-Pertuan Agong ke-16, Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah Shah.

Laman berkenaan buat masa sekarang hanya menyiarkan video close-up bahagian luaran Volvo tersebut, dan menurut mereka video lebih lanjut akan disiarkan selepas ini. Model S90 yang dipilih sebagai kenderaan pengiring YDP Agong ini adalah dari varian T5 Momentum, yang dijual kepada orang awam dengan harga RM338,888, dan bukan dari versi paling berkuasa T8 Twin Engine Inscription.

Model T5 ini dijana oleh enjin petrol turbo 2.0 liter empat-silinder Drive-E tanpa bantuan motor elektrik, menjana 251 hp (254 PS) dan tork maksima 350 Nm. Kuasa dari enjin hanya menjana roda hadapan menerusi kotak gear lapan-kelajuan automatik konvensional Aisin AW TG-81SC. Ini membolehkan sedan berkenaan memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 6.8 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 230 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required