Mitsubishi Triton 2019 kini sudah dilengkapi dengan “Flying Sports Bar” – ia adalah aksesori standard dipadankan pada varian tertinggi VGT Adventure X, tanpa sebarang bayaran tambahan bermula pada pertengahan tahun ini.

Menurut Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) Sports Bar pada bed belakang yang digelar “flying” adalah kerana ia kelihatan seperti terapung dengan cagak sedikit tinggi, berbanding unit pada model lain yang lazimnya melekat secara keseluruhan pada sisi bed. Walaupun hadir dengan penambahan ini, Mitsubishi Triton VGT Adventure X masih kekal dijual pada harga RM135,200.

Model facelift 2019 ini mula masuk ke pasaran Malaysia pada Januari tahun ini, hanya dua bulan selepas pendedahan globalnya di Thailand. Selain hadir dengan muka Dynamic Shield yang jauh lebih kacak, Triton untuk versi automatik turut hadir diberikan kotak gear baharu enam-kelajuan bagi menggantikan kotak gear lima-kelajuan sebelumnya.

Ia juga dilengkapkan dengan sistem pacuan empat-roda Super Select 4WD II, bersama mod Off-Road dan Kawalan Menurun Bukit. Bukan itu sahaja, trak pikap ini juga tampil dengan lebih banyak ciri keselesaan seperti liang udara pendingin hawa dengan kawalan motor penghembus berasingan bersama port USB tambahan pada kabin belakang, dan juga lebih banyak lapisan sentuhan lembut pada bahagian dalaman.

Kesemua varian Triton 2019 (kecuali versi Quest yang masih dengan muka lama) kini dijana oleh enjin 2.4 liter MIVEC Turbodiesel berkuasa 181 PS dan tork maksima 430 Nm, dan juga menerima sistem 4X4.

Ciri keselamatan trak pikap versi dipertingkat ini juga lebih moden dari pesaing-pesaing terdekatnya, dengan dilengkapi fungsi seperti Pengelak Pelanggaran Hadapan, Amaran Titik Buta dan Amaran Lintasan Trafik Belakang, Sistem Pengelak Salah Pecut Ultrasonic (UMS), Lampu Tinggi Automatik (AHB) dan juga tujuh beg udara SRS – kesemua ini hanya untuk Adventure X dan model lain hanya diberikan dua beg udara di hadapan.