Projek kereta terbang sudah 85% siap – Redzuan

Projek kereta terbang sudah 85% siap – Redzuan

Memaklumkan kepada umum mengenai perkembangan projek membina kereta terbang pertama Malaysia, Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof berkata ia telah pun 85% siap.

Menurutnya lagi, projek berkenaan sedang dibina oleh sebuah syarikat Malaysia di Jepun, berikutan kuasa ekonomi itu mempunyai ekosistem sokongan untuk industri kereta terbang.

“Saya akan ke Jepun pada September untuk menghadiri Persidangan Penerbangan dan saya berharap dapat melihat kereta (terbang) yang hampir siap yang kami akan bawa pulang ke tanah air pada akhir tahun ini,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Projek kereta terbang sudah 85% siap – Redzuan

Vector – prototaip kereta terbang oleh syarikat Aerodyne Group

Redzuan turut berkata, pihaknya sedang mengadakan perbincangan dengan pelbagai kementerian yang terlibat dalam sektor penerbangan untuk mewujudkan ruang udara yang sesuai untuk kereta terbang di Malaysia, serupa dengan usaha dilakukan di beberapa negara lain, untuk melengkapi kemahiran usahawan tempatan bagi membangunkan kereta terbang.

“Kereta terbang adalah inisiatif swasta. Kami tidak mengawal mereka (pelabur) mengenai apa yang mereka mahu lakukan, tetapi kami perlu mewujudkan industri (kereta terbang) di Malaysia,” katanya.

Beliau turut menjawab berhubung persediaan kereta terbang pertama negara yang dikatakan akan dilancarkan pada akhir tahun in, “Ia akan bergantung pada ekosistem Malaysia untuk kereta terbang, khususnya dari segi ketersediaan untuk terbang pada waktu itu.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required