Proton Saga Aeroback – bayangan versi lebih praktikal

Proton Saga Aeroback – bayangan versi lebih praktikal

Rekaan ‘Aeroback’ sentiasa menjadi sesuatu yang istimewa dari Proton – berbanding asas Lancer Fiore dan Lancer generasi keempat dihasilkan dalam bentuk sedan dan wagon, hanya Proton yang hadir dengan Saga dan Wira dalam bentuk badan Aeroback lima-pintu.

Namun selepas Gen2, tiada lagi model Aeroback dari Proton. Jadi bagaimanalah agaknya kalau Proton Saga generasi terkini dihasilkan dengan bentuk sedemikian? Tak payah pejam mata nak bayangkan, nah, pakar manipulasi automotif Theophilus Chin dah hasilkannya untuk anda.

Sama seperti model-model Aeroback sebelum ini, tiada perubahan diberikan pada bahagian muka dimana Theo masih mengekalkan rupa Proton Saga facelift 2019 yang baru saja dilancarkan awal bulan ini. Perubahan dimulakan pada bahagian tengah kereta berkenaan, dengan garis bumbung lebih landai hampir seperti Proton Gen2.

Dengan tiang-C yang lebih lebar, bahagian but dibuat lebih pendek dari sedan, dan ia sudah tentu direka dengan bukaan sekali dengan cermin belakang, membolehkan anda meletakkan barang lebih besar setelah tempat duduk belakang direbahkan.

Proton Saga Aeroback – bayangan versi lebih praktikal

Kluster lampu belakang utama pada bahagian sisi badan masih kelihatan sama, tetapi unit pada penutup but telah direka semula dengan lampu yang direka merentasi keseluruhan bahagian tersebut. Perkataan ‘PROTON’ pula telah alihkan ke atas, sekaligus merubah muka belakang kereta ini.

Theo turut menyuntik lebih elemen sporty pada Saga Aeroback ini dengan memadankan satu jalur hitam pada bahagian bawah sisi dan juga spoiler kecil pada penutup but belakang.

Pasti menarik sekiranya Proton menghasilkan model ini bukan? Dan ia mungkin boleh mengambil tempat Saga LMST yang bukan sahaja boleh digunakan sebagai kereta keluarga, malah boleh dijadikan sebagai pengangkutan berniaga kecil-kecilan seperti membuka gerai di acara-acara carboot sale dan sebagainya.

Tetapi, sama juga dengan jenama lain, Proton di bawah Geely kini sudah tentu turut mengambil kira akan aspek skala ekonomi. Jika Saga Aeroback ini dihasilkan, jumlah jualannya dengan model sedan pasti terbahagi dua, dan menyebabkan kos untuk menghasilkannya tidak efektif.

Apa pendapat anda pula? Anda suka sedan atau Aeroback? Kongsikannya pada ruangan komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required