Kia Picanto GT Line yang diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia Januari lalu menjadi model yang agak unik dan menarik juga untuk diperhatikan. Dengan penawaran paling lengkapnya, ia memberikan nilai tersendiri kepada mereka yang mengintai untuk mencari kereta paling sesuai dari segmen B – saiz kompak dengan pakej keseluruhan yang sedikit lebih tinggi berbanding kebiasaan dalam pasaran ketika ini.

Secara visual, varian GT-Line ini hadir dengan kelainan rekaan pada bampar depan dan belakang – lebih sporty serta rim 16 inci yang lebih besar, dan dibalut tayar 195/45. Lampu kabus telah bertukar tempat, dan ia mempunyai jalur merah di sekeliling badan dan juga dua muncung ekzos di belakang.

Di dalam, Picanto GT-Line menggunakan roda stereng yang rata di bahagian bawah, serta tempat duduk balutan kulit. Peningkatan lain yang ada padanya adalah termasuk sunroof, panel instrumen Supervision, pendingin hawa automatik, perehat lengan di depan, cermin solek berlampu, cruise control dan sistem tinjauan tekanan tayar.

Model ini menggunakan enjin empat silinder NA Kappa II 1.2 liter yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 84 PS pada 6,000 rpm dan 122 Nm tork pada 4,000 rpm. Unit ini dipadankan dengan transmisi automatik empat kelajuan, yang menghantar kuasa ke roda hadapan. Kia Picanto GT-Line ini juga ada dilengkapi dengan ciri brek kecemasan automatik (AEB). Selain itu, ia turut hadir dengan enam beg udara, kawalan kestabilan, ABS dan bantuan mula mendaki (HSA).

Bagaimanapun, minggu ini, harganya diumumkan naik sedikit berbanding harga pengenalan sebelum ini, menjadikan harga jualannya kini ialah RM59,888; RM2,000 lebih tinggi berbanding harga terakhir sebelumnya.

Ini disebabkan oleh penyelarasan kadar duti eksais terbaru yang dikenakan ke atasnya, bersama beberapa lagi model dan varian tertentu dalam barisan penawaran Kia di Malaysia. Melihat kepada apa yang ada pada kereta kompak ini, adakah anda akan mempertimbangkannya berbanding Perodua Myvi?