kiplePark perkenal sistem imbas plat nombor kereta untuk parkir – guna kaedah e-tiket, tanpa tunai

kiplePark perkenal sistem imbas plat nombor kereta untuk parkir – guna kaedah e-tiket, tanpa tunai

Selalu hilang tiket parkir? Hah! Lepas ni masalah anda mungkin dapat diatasi dengan adanya sistem e-tiket parkir yang semakin diperluaskan. Anak syarikat Green Packet Bhd, kiplePay Sdn Bhd memperkenalkan kiplePark teknologi pengiktirafan plat lesen (LPR) di Malaysia untuk parkir kenderaan. Teknologi baharu ini menggunakan kecerdasan buatan atau artificial intelligence (AI) untuk mengimbas dan mengenal plat nombor kenderaan menerusi kamera dan portal pengurusan berpusat, dengan matlamat utama menyediakan pengalaman tanpa tunai, tanpa tiket dan pastinya lebih lancar.

Sistem ini boleh dipasang pada fasiliti dalam atau luar bangunan serta akan disambungkan ke sistem parkir sedia ada, yang mampu merakamkan jutaan imej plat nombor. Syarikat ini berkata, sistem ini juga dapat mengesan fon plat yang bukan-standard dan juga plat yang telah patah, dengan kadar ketepatan melebihi 99%.

Pengguna perlu mendaftarkan nombor pendaftaran kereta mereka menerusi aplikasi kiplePay (anda boleh mendaftar sehingga tiga nombor pendaftaram, tetapi setiap satu nombor terbabit hanya akan disambungkan kepada satu akaun pada satu masa), dengan menggunakan sepenuhnya kiplePay e-wallet. Sebaik sahaja memasuki ruang parkir, plat nombor kenderaan akan diimbas dan notifikasi serta e-tiket akan dipaparkan menerusi aplikasi.

kiplePark perkenal sistem imbas plat nombor kereta untuk parkir – guna kaedah e-tiket, tanpa tunai

Aplikasi ini juga boleh digunakan untuk “mengunci” kereta di dalam tempat letak kereta, menghalangnya daripada meninggalkan kawasan terbabit sekiranya berlaku kecurian. Sistem ini juga akan menolak bayaran parkir menerusi e-wallet sejurus kenderaan meninggalkan tempat letak kereta, walau pun pengguna yang tidak mempunyai aplikasi berkenaan boleh memasukkan nombor pendaftaran kenderaan mereka menerusi mesin autopay semasa membuat pembayaran. kiplePark berkata, pelanggan juga tidak perlu membayar surcaj untuk menggunakan sistem LPR ini.

Edisijuta merupakan pengendali parkir pertama yang menggunakan sistem ini, yang buat masa ini beroperasi di Fahrenheit 88 dan Bukit Jalil City. kiplePark juga sedang mencuba dan menguji sistem ini di beberapa lokasi di Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor dan Kota Kinabalu.

Kami pernah melihat sistem LPR yang hampir sama yang beroperasi di Sunway Pyramid pada hujung tahun lalu, tetapi sistem tersebut masih diuji pada masa itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required