Nissan Juke baharu didedah – lebih besar dan ringan

Nissan Juke baharu didedah – lebih besar dan ringan

Selepas hampir 10 tahun diperkenalkan, akhirnya Nissan Juke memasuki generasi kedua, dan model terbaru telah pun didedahkan di persada antarabangsa. Walaupun Juke ini tidak masuk ke pasaran Malaysia secara rasmi, di negara luar ia mendapat sambutan hangat, dengan jualan hampir satu juta unit di Eropah sahaja.

Menurut Nissan, Juke baru ini dicipta untuk menarik pemandu Eropah, yang mengambil penting rekaan, teknologi dan prestasi, sebagai tambahan kepada praktikaliti dalam segmen crossover. Tambah pengeluar Jepun itu lagi, model baru ini disasarkan untuk “mencipta semula segmen itu sekali lagi” dan akan “menyeronokkan untuk dipandu” hasil daripada tahap prestasi dan teknologi baru.

Walaupun sudah lebih matang, anda masih boleh kenal dengan Juke sebaik melihatnya. Ia sekarang duduk atas platform “crossover coupe” CMF-B yang dibangunkan bersama sekutu Renault, Nissan dan Mitsubishi, serta digunakan untuk Renault Captur terbaru. Dimensinya adalah 4,210 mm panjang dan 1,800 mm lebar, iaitu 85 mm lebih panjang dan 170 mm lebih lebar.

Nissan Juke baharu didedah – lebih besar dan ringan

Walaupun begitu, ia sekarang duduk 30 mm lebih rendah dan mempunyai jarak roda 105 mm lebih panjang, sekaligus menjelaskan bentuknya yang lebih dinamik dan konvensional. Badan yang lebih besar ini juga memberikan ruang kabin lebih besar – Nissan memberitahu ruang kelegaan kaki bertambah 58 mm, ruang kepala bertambah 11 mm dan ruang simpanan boleh memuatkan 422 liter – peningkatan yang banyak berbanding 354 liter sebelum ini.

Selain daripada itu, ia juga lebih ringan 23 kg, hasil daripada penggunaan besi berkekuatan tinggi dan turut menyumbang kepada platform lebih tegar, seterusnya memberi stabiliti, prestasi serta kemampuan selekoh yang lebih baik, selain kawalan yang lebih meyakinkan.

Tanda rekaan unik Juke seperti lampu utama bulat yang duduk di bawah DRL serta bumbung warna hitam masih dikekalkan, dan sekarang ia pertama kali menggunakan rim 19 inci. Lampu DRL model baru ini menggunakan LED, dan ia datang secara standard dengan bentuk Y di dalamnya. Warna di dalam gambar ini dipanggil sebagai Sunset Shade dan termasuk dalam pilihan 11 warna yang disediakan.

Nissan Juke baharu didedah – lebih besar dan ringan

Untuk bahagian kokpit, Nissan memberitahu posisi tempat duduk telah diperelok, keluasan tempat duduk belakang ditambah dan butang kawalan serta ruang simpanannya lebih mesra pengguna. Papan pemuka, trim pintu serta penyandar kaki menggunakan bahan lembut baru, manakala tempat duduk itu sendiri dibina dengan monoform sporty secara standard dan didatangkan dengan pilihan balutan Alcantara atau kulit.

Juke baru ini dikuasakan oleh enjin petrol tiga silinder 1.0 liter turbo DIG-T yang dipadankan dengan sama ada kotak gear manual enam kelajuan atau automatik klac berkembar tujuh kelajuan (berserta paddle shift), mampu menghasilkan kuasa 117 PS. Mod pemanduan ada tiga iaitu Eco, Standard dan Sport. Menurut laporan Autocar, Juke tidak akan datang dengan pilihan enjin diesel, tetapi warga Eropah boleh menjangka ketibaan model petrol 1.5L yang lebih berkuasa dan seterusnya versi Nismo.

Diangkat sebagai model Nissan yang mempunyai paling banyak sambungan, Juke dilengkapi dengan teknologi Intelligent Mobility, yang memberikan fungsi ProPILOT buat pertama kali padanya. Melalui fungsi yang direka untuk penggunaan dalam satu lorong di lebuh raya ini, perjalanan jauh serta trafik sesak menjadi lebih mudah bagi pemandu.

Kelengkapan keselamatan yang berada pada kenderaan ini termasuk Intelligent Emergency Braking dengan pengesan pejalan kaki dan basikal, Traffic Sign Recognition, Intelligent Lane Intervention, Rear Cross Traffic Alert, dan Blind Spot Intervention – baru bagi Nissan dan segmen ini.

Untuk sistem hiburan, sistem NissanConnect baru pada model ini mempunyai sambungan Apple CarPlay serta Android Auto, dan skrin sesentuh lapan inci. Pemandu juga boleh menggunakan navigasi TomTom dengan maklumat trafik langsung atau mengaktifkan WiFI dalam kenderaan. Aplikasi NissanConnect Services pula membenarkan pemilik memeriksa status kunci kenderaan, tekanan angin tayar serta tahap minyak enjin melalui telefon pintar.

Satu lagi tambahan, Juke baru juga didatangkan dengan Google Assistant yang membolehkan fungsi kunci pintu kenderaan, lampu serta destinasi navigasi diubah dengan arahan suara. Sistem pembesar suara Bose Personal Plus lapan pembesar suara disediakan sebagai pilihan termasuk dua pembesar suara UltraNearfield yang dibina dalam penyandar kepala hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required