Proses urus niaga LKM perlu diteliti semula untuk elak ketirisan, JPJ rugi RM50j antara Jan-Ogos 2019 – Loke

Proses urus niaga LKM perlu diteliti semula untuk elak ketirisan, JPJ rugi RM50j antara Jan-Ogos 2019 – Loke

Semalam Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mendedahkan pihaknya mengalami ketirisan kutipan hasil Lesen Kenderaan Motor (LKM) mencecah RM50 juta bagi tempoh dari Januari sehingga Ogos 2019, yang melibatkan Sabah, Sarawak, Labuan dan Langkawi. Isu ini dikesan melibatkan urusniaga LKM di lokasi berkenaan yang dimanipulasikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk kegunaan di kawasan Semenanjung Malaysia.

Rekod JPJ juga mendapati lebih 50% urus niaga pembaharuan LKM yang dilakukan di Sabah, Sarawak, Pulau Labuan dan Langkawi melibatkan kenderaan yang didaftarkan serta digunakan di luar kawasan wilayah tersebut. Justeru, JPJ menubuhkan pasukan khas dengan objektif mewujudkan mekanisme yang berkesan dalam menangani isu berkenaan.

Susulan isu berkenaan, Kementerian Pengangkutan mengesahkan sedang meneliti inisiatif baharu yang bersesuaian termasuk menggunakan sistem maklumat dan teknologi sedia ada bagi proses urus niaga LKM. Menurut menterinya, Anthony Loke, pihaknya juga mengadakan perbincangan dengan JPJ bagi memastikan agar mekanisme yang dipilih itu nanti tidak membebankan rakyat terutamanya bagi mereka yang tinggal di luar bandar.

Proses urus niaga LKM perlu diteliti semula untuk elak ketirisan, JPJ rugi RM50j antara Jan-Ogos 2019 – Loke

“Kita akan lihat inisiatif-inisiatif lain seperti mengintegrasi sistem maklumat kastam dengan sistem mySIKAP dan juga pindaan untuk memperketat undang-undang bagi membuat penguatkuasaan dan pendakwaan kepada pemilik kenderaan yang memperbaharui LKM di luar kawasan mereka,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Loke berkata perkara itu sedang diteliti pasukan petugas khas yang ditubuhkan JPJ dan kementerian dan pada masa yang sama akan memastikan isu ketirisan itu ditangani tanpa menyusahkan pemandu dan pemilik kenderaan.

“Sementara kita membuat kajian ini saluran untuk memperbaharui cukai jalan masih berjalan seperti biasa,” tambah Loke lagi.

Dalam pada itu, JPJ memaklumkan urusniaga pembaharuan LKM bagi semua jenis kenderaan dan kapasiti enjin adalah berjalan seperti biasa di semua pejabat JPJ dan rakan niaga yang lain. Pada 30 Ogos lalu, JPJ mengumumkan urusan memperbaharui cukai jalan untuk kenderaan dengan enjin 2,000 cc dan ke atas di Sabah, Sarawak, Labuan dan Langkawi tidak lagi boleh dilakukan di pejabat pos, sebaliknya perlu ke cawangan JPJ atau UTC untuk berbuat demikian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required