Kia Cerato 2019 sekali lagi dikesan di Malaysia, kali ini oleh pembaca Muhammad Hafiy Azim Abdul Aziz di Wangsa Maju, KL. Ini bukan penampilannya yang pertama kali – sedan segmen-C generasi ketiga ini di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) pada November lalu, sebelum team kami, Jonathan Lee, berjaya mengesan kelibatnya di Lebuhraya Persekutuan pada April lalu.

Tidak seperti model ujian yang kami kesan sebelum ini, kali ini ia dibaluti penyamaran sepenuhnya, hanya lampu dan sedikit bahagian plastik sahaja yang terdedah. Seperti sebelum ini, ia juga menampilkan roda aloi 16-inci yang sama dengan tayar profil tinggi.

Cerato baharu mempunyai rekaan lebih dinamik, yang diambil daripada model Stinger termasuklah lampu utama yang lebih kemas, gril ‘tiger nose‘ versi terbaharu, bonet lebih panjang dan bentuk keseluruhan lebih kepada sebuah fastback. Di dalam, rekannya diubah sepenuhnya untuk menjadi lebih kontemporari dan di tengah terdapat panel paparan besar untuk sistem infotainmen.

Malah model 2019 ini juga lebih besar, dengan panjangnya kini bertambah 81 mm menjadi 4,640 mm, lebar bertambah 20 mm menjadi 1,800 mm dan tinggi bertambah 5 mm menjadi 1,440 mm. Dengan itu, ruang kaki dan simpanan di belakang juga bertambah besar, dipertingkatkan dari 482 ke 501 liter.

Struktur model baharu ini pula menampilkan penggunaan komponen yang melalui proses hot-stamping, 54% besi berkekuatan tinggi serta 105 meter pelekat struktur (lima kali lebih banyak berbanding sebelum ini). Suspensi adalah unit MacPherson di hadapan dan torsion beam di belakang.

Dijangkakan Cerato pasaran Malaysia didatangkan dengan enjin petrol 2.0 liter Nu serta padanan transmisi automatik enam-kelajuan sama seperti sebelumnya, dengan kemampuan 150 hp pada 6,200 rpm dan 192 Nm tork pada 4,000 rpm. Ini adalah enjin sama yang digunakan bagi pasaran Australia, sementara pasaran lain mendapat enjin sama yang dipertingkat, bersama transmisi Intelligent Variable Transmission CVT.