SPYSHOT: Kia Cerato 2019 dijumpai atas jalan di M’sia

SPYSHOT: Kia Cerato 2019 dijumpai atas jalan di M’sia

Sejak pertama kali ditunjukkan di Detroit awal tahun lalu, kita sudah menunggu agak lama untuk Kia Cerato baru tiba di Malaysia. Ia masih lagi belum dilancarkan, dan November tahun lalu, Kia cuma mempamerkannya waktu pameran KLIMS. Hari ini, kenderaan tersebut telah dijumpai atas jalan, di Lebuh Raya Persekutuan, sekaligus memberi petunjuk ia bakal dilancar tidak lama lagi.

Daripada gambar ini, nampaknya Cerato baru akan ditawarkan di sini dalam spesifikasi yang sama seperti unit yang dipertontonkan lima bulan lalu (tanpa balutan krom semestinya). Rim juga kelihatan seperti unit 16 inci yang sama, dan ini adalah satu inci lebih kecil berbanding model yang ditunjukkan dalam gambar rasmi oleh Kia. Mungkin juga nanti akan ada varian lebih tinggi yang menggunakan rim lebih besar.

Cerato baru mempunyai rekaan lebih dinamik, yang diambil daripada model Stinger termasuklah lampu utama yang lebih kemas, gril ‘tiger nose‘ versi terbaru, bonet lebih panjang dan bentuk keseluruhan lebih kepada sebuah fastback. Di dalam, rekannya diubah sepenuhnya untuk menjadi lebih kontemporari dan di tengah terdapat panel paparan besar untuk sistem infotainmen.

SPYSHOT: Kia Cerato 2019 dijumpai atas jalan di M’sia

Sekiranya anda nampak Cerato baru ini lebih besar, ia memang benar kerana panjangnya kini bertambah 81 mm menjadi 4,640 mm, lebar bertambah 18 mm menjadi 1,798 mm dan tinggi bertambah 12.7 mm menjadi 1,440 mm. Dengan itu, ruang kaki dan simpanan di belakang juga bertambah besar, menjadi 428 liter.

Struktur model baru ini pula menampilkan penggunaan komponen yang melalui proses hot-stamping, 54% besi berkekuatan tinggi serta 105 meter pelekat struktur (lima kali lebih banyak berbanding sebelum ini). Suspensi adalah unit MacPherson di hadapan dan torsion beam di belakang.

Anda boleh menjangka Cerato pasaran Malaysia didatangkan dengan enjin petrol 2.0 liter Nu serta padanan transmisi automatik enam kelajuan sama seperti sebelumnya, dengan kemampuan 150 hp pada 6,200 rpm dan 192 Nm tork pada 4,000 rpm. Ini adalah enjin sama yang digunakan bagi pasaran Australia, sementara pasaran lain mendapat enjin sama yang dipertingkat, bersama transmisi Intelligent Variable Transmission CVT.

GALERI: Kia Cerato 2019 di KLIMS 2018

GALERI: Kia Cerato 2019 di Australia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required