Kia Cerato 2018 di Australia – harga dari RM60k

Kia Cerato 2018 di Australia – harga dari RM60k

Kia telah mendedahkan Cerato sedan baharu bagi pasaran Australia, dengan menampilkan gaya dan elemen baharu yang pertama kalinya diperkenalkan di Amerika Syarikat awal tahun ini.

Apa yang ditiadakan berbanding model di Amerika ialah enjin 2.0 liter Nu naturally-aspirated yang disemak semula dan Intelligent Variable Transmision (IVT) baharu. Selain itu, enjinnya adalah sama dengan sebelum ini, mampu menghasilkan 150 hp pada 6,200 rpm dan tork 192 Nm pada 4,000 rpm.

Ia dipadankan dengan kotak gear torque converter dan manual enam-kelajuan yang diolah. Penggunaan bahan apinya sekitar 7.4 liter per 100 km bagi versi auto dan 7.6 liter per 100 km bagi manual, dengan pelepasan karbon dioksida masing-masing sebanyak 170 dan 172 gram.

Harga di pasaran Australia bermula AU$19,990 (RM60,600) bagi varian asas S dengan transmisi manual, meningkat sehingga AU$21,490 (RM65,150) untuk versi automatik dan AU$23,690 (RM71,820) bagi Sport auto serta mencecah AU$26,190 (RM79,400) untuk Sport+ auto.

Kia Cerato 2018 di Australia – harga dari RM60k

Kit standard termasuklah lampu utama projektor halogen, lampu kabus, roda keluli 16-inci dengan hubcaps, skrin sesentuh tengah lapan-inci dengan ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, DAB+, radio digital, kawalan kelajuan, pengesan hadapan dan belakang serta kamera undur. Kit keselamatan pula termasuk enam beg udara, kawalan kestabilan, brek kecemasan sendiri (AEB), bantuan kekal lorong dan sistem pemantauan tekanan tayar.

Bagi varian Sport, ciri elemen tambahan termasuk roda aloi 17-inci, navigasi, roda stereng dan tuil gear balutan kulit serta tempat duduk sport. Untuk Sport+ pula ditambah dengan lampu nyalaan siang empat-poin gaya Porsche, kemasukan tanpa kunci, butang push-start, upholstery kulit, cermin sisi boleh laras berkuasa, kawalan suhu automatik dwi-zon dengan corong udara belakang dan kawalan kelajuan adaptif.

Dengan kos tambahan AU$1,000 (RM3,030), Safety Pack 1 bagi model S dan Sport ditambahkan dengan kawalan kelajuan (hanya auto), pemantauan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang, cermin sisi larasan berkuasa dan roda stereng kulit. Pemantauan titik buta dan kepekaan trafik lintasan belakang juga boleh didapati untuk model Sport+ dengan Safety Pack 2 bernilai AU$500 (RM1,520).

Kia Cerato 2018 di Australia – harga dari RM60k

Bagi rekaannya, ia nbanyak diinspirasikan dari model perdana Stinger, termasuk lampu utama melunjur ke belakang, gril “hidung harimau” yang lebih nipis, bonet yang lebih panjang, perumah kaca yang lebih melunjur dan sudut belakang yang lebih pendek. Bagi dalamanya pula, ditampilkan dengan bentangan papan pemuka mendatar dengan skrin infotainmen terapung dan corong udara berbentuk bulat pada sudutnya.

Berukuran 4,640 mm panjang, selebar 1,800 mm lebar dan 1,440 mm tinggi, Cerato baharu ini 80 mm lebih panjang, 20 mm lebih lebar dan 5 mm lebih tinggi, dengan jarak roda yang kekal 2,700 mm. Kia berkata peningkatan dimensinya telah mempertingkatkan ruang kepala dan ruang kaki dan kapasiti but juga ditambah dari 482 ke 502 liter.

Ciri strukturnya ditambah dengan komponen hot-stamped dan kandungan besi keluli 54% berketahanan lebih tinggi dan menggunakan 105 meter pelekat struktur – lima kali ganda berbanding sebelum ini. Suspensinya dikendalikan oleh topang MacPherson di hadapan dan torsion beam untuk larasan belakang, dan Kia Australia mendakwa casisnya juga telah ditala khas untuk Australia dalam parameter yang disalurkan oleh kilangnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • namkei on Jun 14, 2018 at 6:40 am

    murah gila. dah la nilai matawang sana tinggi. setara axia base model je kalau ikut currency malaysia vs gaji.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • namkei on Jun 14, 2018 at 6:53 am

    average gaji nurse kat Australia 1 tahun $63k. harga cerato sport plus $26k. nampak tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required