Logo baharu imej korporat Volkswagen diperkenalkan – tanda jenama tersebut kini melangkah ke era baharu

Logo baharu imej korporat Volkswagen diperkenalkan – tanda jenama tersebut kini melangkah ke era baharu

Volkswagen kini sedang memasuki era baharu – mereka bakal menjadikan kereta-kereta elektrik sebagai produk-produk utama pada masa terdekat. Oleh itu, ketika berlangsungnya IAA Motor Show di Frankfurt, jenama tersebut memperkenalkan logo baharunya, serentak dengan pendedahan hatchback elektrik sepenuhnya, Volkswagen ID.3.

“Rekaan jenama baharu menandakan permulaan era baharu Volkswagen. Dengan menghasilkan isi dan produk-produk baharu, jenama ini sedang mentransformasikan asasnya kearah masa hadapan dengan keseimbangan emisi neutral untuk semua orang. Sekarang masa yang tepat untuk menghasilkan identiti kehadiran jenama kami kepada dunia luar,” kata Jürgen Stackmann, ahli lembaga pengurusan VW yang bertanggungjawab terhadap jualan, pemasaran dan selepas-jualan.

Menurut Volkswagen, dengan rekaan logo baharu ini, ia menghasilkan pengalaman jenama 360-darjah yang sama di seluruh dunia, yang lebih moden dan lebih asli. Logo baharu ini merubah logo 3D sebelumnya kepada illustrasi rata dua-dimesi yang lebih jelas dan ringkas.

Logo baharu imej korporat Volkswagen diperkenalkan – tanda jenama tersebut kini melangkah ke era baharu

Logo ini juga boleh digunakan dengan lebih fleksible di mana VW telah mendemonstrasikannya dengan menggunakan pelbagai tona biru bersama pelbagai warna latar belakang.

Pertukaran logo ini seterusnya akan membabitkan kempen penjenamaan semula, dan ia akan menjadi kempen terbesar di dunia seumpamanya dengan melibatkan 171 pasaran di 154 negara, 10,000 fasiliti pengedar dan rakan servis di seluruh dunia, dan sekitar 70,000 logo baharu akan ditukar.

Perubahan lengkap kesemua logo dan identiti korporat ini dijangka akan siap sepenuhnya pada pertengahan tahun 2020. Ia akan membabitkan divisi Volkswagen Passenger Cars dan juga Volkswagen Commercial Vehicle.

Pertukaran ini juga akan diimplementasikan dengan pendekatan kos yang dioptimakan dan pemeliharaan sumber. Buat permulaan, ia akan dijalankan oleh pengedar di Eropah, diikuti China menjelang Oktober ini. Ia kemudian akan dijalankan secara berperingkat di Amerika Utara dan Selatan, dan juga di seluruh dunia bermula pada tahun 2020.

Klaus Bischoff, ketua pereka Volkswagen memainkan peranan penting dalam pembinaan imej korporat baharu ini. “Dalam rekaan jenama baharu ini, kami telah menghasilkan platform komunikasi asli untuk persembahan e-mobiliti yang emosional. Kami mempersembahkan Volkswagen masa hadapan dengan motto ‘utamakan digital’ dan ‘tiada tapisan'” katanya.

“Kami telah mencipta pengalaman jenama global baharu yang holistik pada semua saluran dan merentasi semua titik sentuh. Sebagai prinsipal utama, sasaran masa hadapan tidak akan menunjukkan dunia pemasaran yang sempurna. Dalam persembahan kami, kami mahu menjadi lebih manusia dan lebih bernyawa, bagi mengadaptasi perspektif pelanggan bagi menambah dan menceritakan kisah-kisah asli,” kata ketua pengarah pemasaran Jochen Sengpiehl.

Apa yang menarik lagi, penghasilan logo dan imej korporat baharu ini tidak mengharapkan agensi luar semata-mata, dan ia sepenuhnya hasil dari pasukan yang dibentuk dari divisi Rekaan dan Pemasaran Volkswagen sendiri. Rekaan tersebut diimplementasikan dengan integrasi penuh dari semua jabatan dalam VW dalam masa sembilan bulan menggunakan “powerhouse concept” yang dibangunkan oleh Volkswagen khas untuk kegunaan ini. Secara keseluruhan 19 pasukan dalaman dan 17 agensi luar terlibat dalam projek tersebut.

Selain dari logo, bahasa visual baharu VW juga akan tampi lebih menyerlah dan lebih berwarna warni. Fokus akan tertumpu pada masyarakat, dan VW “tidak akan menumpukan terhadap kesempurnaan dalam fotografi kenderaan.” Pada masa akan datang, objektif utama adalah untuk mempersembahkan situasi realistik yang boleh dikenali oleh pelanggan. Foto-foto yang dipaparkan adalah contoh penggunaan falsafah baharu berkenaan.

Menurut VW lagi, pada masa hadapan logo berkenaan akan bercahaya pada kenderan, di lokasi-lokasi jenama dan juga di pengedar-pengedar. Bukan itu sahaja, ia juga akan menghasilkan “bunyi logo” buat pertama kali, menjadikan VW lebih unik dari jenama lain.

Anda tentu biasa dengar “Volkswagen, Das Auto” pada iklan-iklan VW bukan? Suara yang ‘tegas’ berkenaan akan ditukar dari lelaki kepada wanita. Bukan setakat motto tersebut, malah segala ‘suara pemasaran’ selepas ini akan ditukar kepada suara wanita yang memberikan rasa yang lebih ceria, selesa dan yakin sebagai suara dari Volkswagen.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required