Shell bantu agensi kerajaan banteras pelincir tiruan

Shell bantu agensi kerajaan banteras pelincir tiruan

Berapa banyak produk minyak pelincir tiruan yang dijual dalam pasaran terbuka, termasuk secara atas talian? Dan, bagaimana pengguna nak tahu perkara berkenaan supaya tak tertipu?

Bagi Shell, tahun lalu syarikat itu telah menjalankan ujian makmal ke atas sampel rawak produk-produk yang didakwa sebagai produk tulen Shell yang diperoleh dari pasaran terbuka. Secara umumnya, keputusan yang didapati menunjukkan empat daripada 12 botol yang dijual adalah produk tiruan.

Menyedari hakikat itu, Shell Malaysia Trading Sdn Bhd telah mengadakan kerjasama dengan agensi penguatkuasaan bertujuan membanteras penjualan produk Shell yang didakwa asli tetapi sebaliknya adalah produk tiruan kepada pengguna dan bengkel.

Shell bantu agensi kerajaan banteras pelincir tiruan

Terbaru, Shell menganjurkan bengkel latihan khas yang dihadiri oleh hampir 100 orang pegawai penguat kuasa dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNDHEP) serta Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Ia bertujuan untuk menyalurkan maklumat dan pengetahuan tentang bagaimana cara untuk membezakan antara produk asli dan tiruan ketika menjalankan serbuan.

“Kami sentiasa menasihatkan pengguna supaya membeli pelincir rasmi tulen Shell yang didatangkan dengan label ‘Untuk Pasaran Malaysia’ serta kod QR yang boleh disahkan ketulenannya melalui laman web SHARE (www.shell.com.my/share). Atau, pastikan anda membeli dari kedai-kedai yang berdaftar untuk mengelakkan kemungkinan berlakunya kerosakan pada kenderaan mereka,” jelas Pengurus Besar Pemasaran Shell Lubricants, May Tan.

Bagi pengguna di luar sana pula, sekiranya anda merasakan anda telah terbeli produk tiruan Shell, sila laporkan ke talian khidmat pelanggan Shell di 1300 88 1808 atau e-mel [email protected]

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required