Vision Mercedes Simplex bawa kembali rekaan kereta tahun 1901, dengan terjemahan moden abad ke-21

Vision Mercedes Simplex bawa kembali rekaan kereta tahun 1901, dengan terjemahan moden abad ke-21

Pada tahun 1901, sebuah kereta yang dihasilkan oleh syarikat Daimler-Motoren-Gesellschaft di bawah arahan Emil Jellinek telah membuat kejutan waktu Race Week di Nice, Perancis. Kereta berprestasi tinggi yang diberikan nama Mercedes 35 PS ini mempunyai rekaan serta binaan yang luar daripada kebiasaan waktu itu dan menjadi ikutan dalam dunia automotif selepasnya.

Bagi mengingati semula peristiwa serta model tersebut, Mercedes-Benz telah menghasilkan sebuah model “Vision Mercedes Simplex” yang membawa semula konsep rekaan tersebut, tapi dengan terjemahan moden abad ke-21.

Apa mesej yang mahu disampaikan? “Keghairahan untuk kemewahan dan inovasi adalah sebahagian daripada DNA jenama Mercedes-Benz. DNA ini memberikan Mercedes-Benz kekuatan untuk menetapkan tahap baru dalam mobiliti berkali-kali, semalam, hari ini dan esok. Pada masa sama, model ini juga menunjukkan Mercedes-Benz sentiasa beterusan memacu transformasi kenderaan dan mobiliti sebagai peneraju.”

Antara konsep rekaan yang anda boleh lihat adalah tetapan dua tempat duduk, roda terbuka yang besar, pembahagian warna putih di hadapan dan hitam di belakang seperti kereta asal, kemasan lutsinar pada rim dan gril radiator besar di hadapan yang diwarnakan rose gold.

Disebabkan ini adalah kereta yang digambarkan menggunakan penggerak moden seperti elektrik, gril hadapannya ditutup sepenuhnya dan digunakan sebagai panel digital untuk memaparkan tulisan Mercedes dan animasi digital lain seperti informasi kenderaan.

Di bahagian dalam pula butang kawalan adalah minimal, dan ia mendapat inspirasi daripada motosikal dan jentera nautika. Tiada panel instrumen biasa pada model ini dan ia diganti dengan sistem pantulan pada panel papan pemukanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required