Honda CR-V facelift 2020 muncul di Amerika Syarikat – rupa lebih segar, pilihan versi Hybrid kini ditawarkan

Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 muncul di Amerika Syarikat – rupa lebih segar, pilihan versi Hybrid kini ditawarkan

SUV segmen-C Honda CR-V generasi kelima kini sudahpun masuk tahun ketiga dalam pasaran global, dan sudah tiba masa untuk diberikan fasa facelift. Oleh itu, model kemaskini berkenaan telah pun didedahkan pada antara pasaran pertama menerimanya iaitu Amerika Syarikat.

Honda CR-V 2020 ini bukan sahaja menerima peningkatan dari segi kelengkapan dan juga penyegaran dari segi rupa, versi hibrid juga kini ditawarkan pada pasaran berkenaan.

Pada bahagian luaran, model facelift ini menerima bampar baharu dengan perumah lampu kabus dirombak semula, dan juga kemasan berwarna perak yang seolah-olah membentuk ‘misai’ pada mukanya. Gril hadapan turut disentuh semula dengan memberikan lebih elemen berwarna hitam, bersama sedikit jalur krom.

Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 muncul di Amerika Syarikat – rupa lebih segar, pilihan versi Hybrid kini ditawarkan

Di belakang, lampu utama tampil lebih gelap bersama grafik baharu, manakala kemasan krom berbentuk sayap menerentangi pintu tailgate belakang turut digelapkan sedikit. Kemasan jalur perak turut juga diberikan pada bampar, manakala tip ekzos berkembar yang sebelum ini berbentuk bulat telah digantikan dengan unit berbentuk trapezoid.

Untuk model hibrid, rupanya dapat dibezakan dengan tip ekzos yan disembunyikan dan digantikan dengan kemasan bampar berlainan, serta lencana-lencana hybrid diletakkan pada tempat sepatutnya, dan logo ‘H’ dengan elemen sedikit warna biru.

Varian EX, EX-L dan Hybrid bagi model 2020 ini hadir dengan rim 18-inci baharu. Manakala versi Touring yang lebih sporty menerima rim bersaiz 19-inci. Model asas LX pula hanya diberikan rim bersaiz 17-inci. Tiga warna badan baharu turut diperkenalkan iaitu Sonic Gray Pearl dan Radiant Red Metallic untuk model standard dan Hybrid serta Aegean Blue Metallic hanya untuk model bukan Hybrid.

Pada bahagian dalaman pula, versi Hybrid tampil berbeza dengan butang pilihan gear diberikan bagi menggantikan tuil gear konvensional, bersama suis untuk mod Econ, Sport dan EV. Panel instrumen juga berbeza dengan diberikan paparan status janakuasa sama ada power/charge, dan juga paparan agihan dan pemulihahan kuasa yang boleh dipilih pemandu.

Kesemua varian CR-V 2020 ini menerima butang penghidup enjin dan ruang storan konsol tengah baharu, manakala model Touring hadir dengan pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi. Ciri lain yang turut diberikan termasuk kluster instrumen TFT-LCD berwarna, sistem infotainmen Display Audio dengan skrin sesentuh tujuh-inci yang turut menyokong Apple CarPlay dan Android Auto, penghidup enjin kawalan jauh, sistem penghawa dingin dua zon, tempat duduk hadapan berkuasa, dan juga port USB untuk mengecas untuk penumpang belakang.

Sistem bantuan pemanduan Honda Sensing kini diberikan standard untuk semua varian CR-V. Ia terdiri dari sistem seperti Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS) dengan Amaran Perlanggaran Hadapan (FCW) dan Pengesan Pejalan Kaki, Pengelak Keluar Jalan (RDM) dengan Amaran Keluar Laluan (LDW), Cruise Control Adaptif (ACC) dengan Low Speed Follow (LSF) dan Bantuan kekal Lorong (LKAS), Informasi Titik Buta (BSI), Pemantau Lintasan Trafik Belakang (CTM) dan Lampu Tinggi Automatik (HSS).

Honda CR-V <em>facelift</em> 2020 muncul di Amerika Syarikat – rupa lebih segar, pilihan versi Hybrid kini ditawarkan

Tiada perubahan janakuasa untuk CR-V petrol di mana ia masih dikuasakan enjin 1.5 liter empat silinder VTEC Turbo menghasilkan 190 hp/243 Nm, dipadankan dengan kotak gear CVT dengan pilihan pacuan hadapan atau semua roda. Namun, enjin NA 2.4 liter pada versi asas LX sebelum ini tidak lagi ditawarkan untuk CR-V.

Manakala untuk model Hybrid pula, ia dijana oleh sistem Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) sama seperti Accord Hybrid. Ia menggabungkan enjin 2.0 liter empat silinder kitaran Atkinson bersama dua motor elektrik serta pek bateri yang diletakkan pada lantai bahagian kargo, menghasilkan kuasa keseluruhan 212 hp.

Sistem ini tidak diberikan kotak gear automatik konvensional, sebaliknya ia digantikan dengan satu unit klac lock-up yang menghubungkan enjin kepada kotak gear nisbah tunggal bagi mengalirkan kuasa ke roda, manakala satu lagi klac elektrik akan mengalirkan kuasa dari enjin ke roda belakang jika sistem AWD diperlukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required