Boon Siew Honda, Idemitsu tubuh pasukan tempatan baru untuk berlumba dalam AP250 guna CBR250RR

Boon Siew Honda, Idemitsu tubuh pasukan tempatan baru untuk berlumba dalam AP250 guna CBR250RR

Untuk kategori ASB1000, SuperSports 600cc dan Underbone 150cc yang dipertandingkan dalam siri perlumbaan FIM Asia Road Racing Championship (ARRC), pelumba dari Malaysia sering menunjukkan prestasi baik. Tetapi, dalam kategori 250 cc ia lebih didominasi pelumba Indonesia dan Thailand.

Memikirkan perkara ini, berserta hasrat untuk terus menyokong pembangunan pelumba muda, Boon Siew Honda Sdn Bhd bersama Idemitsu Lubricants Malaysia telah menubuhkan pasukan baru untuk bertanding dalam Asia Production 250cc (AP250).

Khidmat pelumba muda, Muhammad Syarifuddin Azman berusia 18 tahun dan Muhammad Idlan Haqimi Raduan, 15 tahun digunakan dalam pasukan AP250 ini, dan mereka diberikan jentera CBR250RR yang diubah suai untuk mengikut peraturan perlumbaan.

Pasukan baru ini akan memulakan saingan sebenar pada musim 2020, tetapi sempena pusingan ARRC yang berlangsung di Litar Sepang hujung minggu ini, mereka diberikan peluang pertama sebagai Wild Card untuk berlumba sama, sekaligus dapat menguji jentera dalam keadaan sebenar.

“Saya rasa teruja dan pada masa sama sedikit gusar berkenaan Wild Card ini. AP250 bukanlah satu kelas yang mudah untuk membuat penampilan pertama. Ramai pelumba yang hebat dan agresif dalam kategori ini,” kata Syarifuddin yang sebelum ini pernah menjadi juara Yamaha PETRONAS Super Series pada tahun 2016 dan Wira pada tahun 2018 melalui pasukan Idemitsu Kozi Yam Honda Racing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required