Pelajar cipta peranti imbas cap jari hidupkan motosikal

Pelajar cipta peranti imbas cap jari hidupkan motosikal

Dua orang pelajar tahun akhir Diploma Teknologi Elektronik Kolej Vokasional (KV) Bachok, Wan Amiruddin Wan Amran, 19, dan Adeeb Aideen Mat Yusof, 19 telah menghasilkan sebuah peranti khas untuk menghidupkan enjin motosikal menggunakan imbasan jari, lapor Bernama.

Bertolak daripada keprihatinan mereka terhadap kes kecurian motosikal yang berleluasa ketika ini, kedua-dua pelajar terbabit menjadikan idea ini sebagai kenyataan untuk projek tahun akhir mereka – dikenali dengan nama “Fingerprint Bike Starter”.

“Sistem ini sukar untuk diceroboh kerana motosikal yang dipasangkan alat ini hanya akan hidup menerusi kesepadanan cap jari pemilik atau jari individu yang berada dalam rekod sistem sahaja. Setiap “Fingerprint Bike Starter” boleh menyimpan 127 kod cap jari dalam sistem pemasangan dan hanya pemilik sah yang direkodkan sahaja boleh menghidupkan motosikal, sekaligus mengelak kecurian motosikal,” ujar Wan Amiruddin.

Kedua-dua mereka mengambil masa enam bulan untuk cipta sistem berkenaan, termasuk untuk membina prototaip dan menjalankan ujian pada motosikal sebenar yang menggunakan sistem penghidup elektrik. “Antara perkara yang mencabar ialah untuk memasukkan sistem kod yang diaplikasi kepada mesin peralatan dan pengaturcaraan serta sistem menghidupkan motosikal dan kereta yang ada butang elektronik boleh menggunakan cap jari,” tambah beliau.

Pembangunan projek ini menelan kos sebanyak RM500, dan mereka sangat yakin ciptaan ini mampu dipasarkan secara komersial. Pengarah KV Bachok, Rusli Idris juga memaklumkan, ciptaan kedua-dua pelajar itu akan dipatenkan sebagai hak eksklusif bertujuan menambahkan lagi nilai komersial produk berkenaan pada masa hadapan.

Adeeb Aideen pula menjelaskan, ciptaan mereka menggunakan perisian Arduino yang dilengkapi sistem rakaman suara dan paparan LCD dengan perkakasan elektronik seperti alat pengimbas jari yang diperolehi dari luar negara. Sehingga kini mereka sudah menerima tempahan memasang sistem keselamatan itu dalam kalangan pelajar dan pensyarah kolej dan mampu menyiapkan satu pemasangan dalam tempoh 12 hari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required