Honda tamatkan penjualan kereta diesel di Eropah menjelang 2021 – kilang tunggal di sana ditutup

Honda tamatkan penjualan kereta diesel di Eropah menjelang 2021 – kilang tunggal di sana ditutup

Honda Motor Co Ltd telah memutuskan untuk menamatkan penjualan semua kereta berenjin diesel keluarannya di Eropah menjelang tahun 2021. Ini adalah bagi memberikan laluan untuk pengeluaran dan penjualan kenderaan elektrifikasi di benua berkenaan menjelang tahun 2025. Selain itu, Honda juga dalam usaha untuk mengurangkan pengeluaran kereta diesel bagi memenuhi peraturan pelepasan global yang ketat.

Syarikat berkenaan turut berkata, rancangan tersebut adalah sebahagian daripada matlamat jangka panjang menjadikan kereta elektrifikasi, termasuk kenderaan bateri-elektrik. Ia turut disasarkan mampu menyumbang dua pertiga daripada pendapatan Honda menjelang 2030 daripada kurang 10% ketika ini.

Laporan Reuters turut menyebut, menjelang tahun hadapan, menurut sasaran pelepasan asap kenderaan Kesatuan Eropah, karbon dioksida (CO2) perlu dikurangkan kepada 95 gram bagi setiap kilometer ke atas 95% kereta yang ada berbanding purata 120.5 gram pada ketika ini. Justeru, semua kenderaan baharu yang memasuki pasaran EU harus mematuhi peraturan yang ditetapkan itu.

Honda tamatkan penjualan kereta diesel di Eropah menjelang 2021 – kilang tunggal di sana ditutup

Menurut Honda, penyusutan permintaan terhadap kenderaan diesel dan peraturan ketat yang ditentukan oleh EU telah mendorong penyusutan prospek pembuatannya di benua tersebut. Oleh yang demikian, syarikat ini mengambil keputusan untuk menutup satu-satunya kilang keretanya di sana pada tahun hadapan dan ini mengakibatkan 3,500 kakitangannya bakal hilang pekerjaan.

Pengeluar kenderaan nombor tiga terbesar Jepun ini turut berkata ia akan mengurangkan bilangan varian model kereta kepada satu pertiga daripada penawaran semasa menjelang 2025. Selain itu, ia juga akan mengurangkan kos pengeluaran global sebanyak 10% dan mengalihkan penjimatan itu ke arah penyelidikan dan pembangunan yang lebih maju.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required