Volvo S60 2019 bakal dilancarkan di Malaysia

Volvo Car Malaysia (VCM) telah mula menguar-uarkan kedatangan S60 generasi ketiga menerusi laman web rasmi dan media sosial, malah sesiapa berminat sudah boleh membuat pendaftaran menerusi ruang yang disediakan. Sebelum ini, VCM pernah berkata sedan ini bakal dilancarkan pada suku ketiga 2019, tapi sekarang dah masuk suku ke-empat, walau terlajak dari jangka masa yang dirancang, tapi mungkin juga ia akan diperkenalkan dalam masa terdekat ini.

Buat masa ini, perincian mengenai varian yang ditawarkan dan harganya masih belum didedahkan. Namun dijangka ia akan disertai varian T6 AWD, dengan enjin petrol 2.0 liter pengecas turbo dan supercharged empat-silinder dengan kuasa 310 hp dan 400 Nm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik sumber-Aisin lapan-kelajuan.

Kalau ikut pasaran global, S60 juga ditawarkan dengan dua enjin plug-in hybrid, termasuk unit T6 Twin Engine AWD (340 hp/590 Nm) dan T8 Twin Engine AWD (390 hp/640 Nm), yang turut ditawarkan oleh V60. Baru-baru ini, S60 station wagon T8 AWD Inscription pernah dikesan di Malaysia, walau bagaimana pun tidak diketahui adakah model tersebut akan dilancarkan bersama versi sedan.

Kami juga menjangka kumpulan pertama S60 (dan V60) akan tiba dengan unit import sepenuhnya (CBU) sebelum unit pemasangan tempatan (CKD) dipasang di kilang pemasangan di Shah Alam bagi memenuhi pasaran domestik dan dieksport ke Thailand. Seperti S90, XC90 dan XC60 sebelum ini, varian T5 (254 hp dan 350 Nm) juga akan menyertai barisan ini jika ia dilaksanakan. Apa pun, kita hanya akan mengetahui lebih banyak perincian mengenai S60 ini apabila ia dilancarkan di pasaran tempatan kelak.

GALERI: Volvo S60 R-Design 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required