Volvo S60 baharu sah akan ke M’sia suku ketiga 2019

Volvo S60 baharu sah akan ke M’sia suku ketiga 2019

Volvo S60 generasi baharu telah disahkan akan mendarat di pasaran Malaysia pada tahun hadapan, dan Volvo Car Malaysia (VCM) mensasarkan sedan yang akan memberikan saingan kepada BMW 3 Series dan juga Mercedes-Benz C-Class tersebut akan dilancarkan secara rasmi pada suku ketiga 2019. Model generasi ketiga ini telah muncul buat pertama kali pada Jun lalu, dan ianya merupakan Volvo pertama di bina di Amerika Syarikat sementara untuk pasaran global lain akan menerimanya sekitar suku kedua 2019.

Seperti juga model-model terkini Volvo, S60 akan hadir dalam bentuk dieksport sepenuhnya pada peringkat awal, dan selepas itu kilang Volvo di Shah Alam akan memasang model tersebut untuk pasaran Malaysia dan rantau ini – akan dieksport ke Thailand seperti SUV XC90. Dua varian telah diperkenalkan kepada media dalam sesi pandu uji antarabangsa baru-baru ini, iaitu S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered dan juga S60 T6 AWD R-Design.

Untuk model talaan Polestar tersebut, ia dijana enjin 2.0 liter petrol turbo dan supercharger bersama sistem plug-in hybrid dengan kuasa keseluruhan 405 hp/670 Nm. Selain itu, ia turut dibekalkan dengan peralatan berprestasi tinggi seperti suspensi boleh laras dari Ohlins dan brek yang lebih besar dari Brembo. Namun, model ini dibina dalam jumlah sangat terhad (20 unit untuk pasaran Amerika habis dijual dalam masa 39 minit selepas ia ditawarkan pada aplikasi Care by Volvo) dan kita mungkin tidak akan menerima versi ini.

Pasaran Malaysia berkemungkinan besar akan menerima varian T6 AWD, yang turut dijana enjin 2.0 liter petrol Drive-E tetapi tanpa teknologi hibrid elektrik. Enjin yang juga menerima suapan dari pengecas turbo dan supercharger tersebut akan menghasilkan 310 hp dan tork 400 Nm, digandingkan bersama kotak gear lapan kelajuan automatik konvensional dari Aisin dan sistem pacuan semua roda.

Untuk model-model CKD yang di pasang di sini nanti, boleh dijangka S60 mungkin akan ditawarkan dalam versi T5 pacuan hadapan dengan pengecas turbo tunggal berkuasa 254 hp/350 Nm dan juga versi T8 Twin Engine plug-in Hybrid tanpa talaan Polestar yang pastinya akan mendapat potongan cukai sebagai insentif bagi model PHEV yang dibuat secara pemasangan tempatan.

Pada peringkat global, S60 generasi baharu masih ditawarkan dalam tiga kemasan iaitu Momentum, Inscription dan R-Design. Namun untuk pasaran Malaysia kelak, VCM dijangka akan mengangkat versi R-Design sebagai model paling sporty bagi berhadapan dengan model M Sport dari BMW dan AMG Line pada Mercedes.

GALERI: Volvo S60 R-Design 2019

GALERI: Volvo S60 Polestar Engineered 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required