Penghapusan tol dalam masa terdekat adalah mustahil

Penghapusan tol dalam masa terdekat adalah mustahil

Penghapusan tol di Malaysia sehingga hari ini masih menjadi tanda tanya yang berkepanjangan. Apa kesudahan hal ini? Menjelang pembentangan Belanjawan 2020 Jumaat ini, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir telah memberi penekanan bahawa langkah itu hampir mustahil untuk dilaksanakan dalam masa terdekat. Ini disebabkan kos yang terlibat adalah terlalu tinggi untuk kerajaan mengambil alih semua lebuhraya di sini, lapor Bernama.

Beliau juga menegaskan, penghapusan tol dalam masa terdekat tidak pernah dijanjikan oleh Pakatan Harapan. “Ketika saya sebelum ini menjelaskan bahawa tidak ada janji untuk menghapuskan tol, saya merujuk kepada manifesto yang menyatakan ia tidak boleh dilakukan dalam tempoh segera,” jelas Tun M.

Dalam manifesto PH menjelang PRU14 lalu, antara yang terkandung adalah janji untuk menilai semula perjanjian konsesi semua lebuhraya dan berunding untuk mendapatkan persetujuan pengambil-alihan setiap konsesi, dengan matlamat untuk menghapuskan tol secara berperingkat.

Mahathir berkata, kajian menyeluruh terhadap perkara ini menunjukkan pengambil-alihan lebuhraya segera atau dalam masa terdekat ini akan memerlukan kerajaan membelanjakan berpuluh bilion ringgit, serta beberapa bilion lagi untuk menyelenggara. Dengan keadaan kewangan serta hutang negara ketika ini – katanya, kerajaan perlu membayar semula hutang terkumpul oleh kerajaan sebelum ini bernilai trilion ringgit untuk mengelak menjadi bankrap, dan kadar faedah serta nilai teras hutang akan memerlukan berbilion ringgit lagi.

“Jika semua ini dibayar, kerajaan tidak mempunyai cukup dana untuk pembangunan infrastruktur utama, terutama jika kos mengambil-alih dan menyelenggara semua lebuhraya itu ditambah kepada perbelanjaan operasi dan pembangunan oleh kerajaan,” jelas beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required