Penggunaan biodiesel B20 mula dilaksanakan awal tahun 2020, Langkawi jadi antara lokasi terawal

Penggunaan biodiesel B20 mula dilaksanakan awal tahun 2020, Langkawi jadi antara lokasi terawal

Selepas melancarkan program biodiesel B10 hujung tahun lalu, kerajaan berhasrat untuk memasarkan biodiesel B20 pula di stesen minyak di seluruh negara. Ia dianggap sebagai mekanisme bagi mengawal industri berasaskan sawit. Malah Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad berharap semua pihak bersedia sepenuhnya bagi peningkatan kadar adunan biodiesel kepada B20, iaitu 20% adunan biodiesel sawit dengan 80% diesel petroleum menjelang 2020.

Terbaru, Menteri Industri Utama Teresa Kok memaklumkan penggunaan biodiesel B20 akan dilaksanakan secara berperingkat awal tahun hadapan dan Langkawi akan menjadi lokasi pertama program ini dilaksanakan. Menurutnya, usaha kini digerakkan untuk menyediakan fasiliti lengkap bagi tujuan tersebut termasuk depoh minyak biodiesel yang boleh menyimpan biodiesel B30 apabila dilaksanakan kelak.

“Walaupun pelaksanaan B20 dimulakan pada tahun depan tapi (pada masa sama) kita mahu menyediakan dan menaik taraf fasiliti yang sesuai untuk biodiesel B30 untuk penggunaan pada masa akan datang,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Tambahnya lagi, kerajaan masih dalam peringkat mengadakan kajian membabitkan jumlah peruntukan diperlukan untuk menaik taraf depoh bagi penggunaan biodiesel itu di seluruh negara. Malahan, kerajaan juga telah memberi notis pemakluman kepada syarikat yang mengimport kereta dari luar negara berhubung persediaan pelaksanaan program B20 itu pada 2020.

“Notis ini bagi memastikan semua pihak terbabit bersedia. Kita tidak mahu kereta yang dipandu di jalan raya itu tidak dapat menggunakan B20,” jelasnya.

Selain itu, Kok turut mengumumkan kerjasama MPOB dengan enam universiti tempatan bagi menjalankan kajian sistematik selama dua setengah tahun terhadap penggunaan biodiesel sehingga B30 bagi enjin berteknologi Euro IV/4 ke bawah yang melibatkan peruntukan kerajaan sebanyak RM2.5 juta. Enam universiti terlibat adalah Universiti Malaya, Universiti Teknologi Malaysia, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Universiti Teknikal Melaka, Universiti Kuala Lumpur dan Universiti Nottingham cawangan Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required