Geely Icon – gambar awal SUV versi produksi didedah

Geely Icon – gambar awal SUV versi produksi didedah

Adakah anda masih ingat dengan model Geely Concept Icon yang ditunjukkan tahun lepas? Ia adalah sebuah SUV futuristik yagn sepatutnya membawa Geely ke tahap baru, tetapi sejak ditunjukkan, tiada sebarang berita mengenainya. Itu tidak bermakna Geely melupakannya terus, sebaliknya mereka bekerja keras untuk menukarnya kepada realiti.

Impak visual kereta versi produksi ini masih sama seperti model konsep, dengan rekaan yang begitu minimalis. Sudah pasti, rimnya adalah lain, cermin sisi lebih besar dan mempunyai bingkai tingkap, tetapi rekaan keseluruhan kebanyakannya masih sama.

Paling menyerlah mungkin adalah bahagian hadapan. Lampu utama sebenarnya adalah yang berada di bawah, dengan kedudukan menegak dan di tengahnya terdapat gril “expanding cosmos” yang sudah menjadi tanda unik model Geely, tetapi lebih lebar dan besar. Jalur lampu nipis di atas mungkin adalah DRL, dan garisannya bersambung pada seluruh bahagian depan, serta hingga ke pintu.

Geely Icon – gambar awal SUV versi produksi didedah

Kemudiannya di belakang juga mempunyai garis yang selari, bermula dari lekuk tayar dan bersambung sehinggalah ke pintu but. Kenderaan ini banyak menggunakan bentuk petak dan lurus, dan ia juga boleh dilihat pada bahagian-bahagian lain seperti pembuka pintu, lampu penunjuk arah dan juga lampu belakang.

Keseluruhan bahagian bumbung serta tiang tingkap kenderaan ini diwarnakan hitam untuk menghasilkan visual seperti bumbung yang terapung. Untuk pintu, jika model konsep menggunakan jenis terbuka secara suicide, model produksi ini pula boleh dibuka seperti biasa.

Bahagian dalam juga masih mempunyai rekaan asas yang sama seperti model konsep. Ia masih menggunakan papan pemuka bertingkat, serta konsol tengah yang tinggi dan mempunyai pemegang untuk penumpang. Di bawahnya boleh diletakkan sedikit barang, dan kelihatan juga seperti terdapat pengecas tanpa wayar di situ. Dua skrin digunakan untuk paparan infotainmen dan instrumen, sementara warna dua tona coklat dan putih menjadikannya lebih menyerlah.

Tiada perincian teknikal yang didedahkan, tapi ada laporan yang mengatakan Icon ini sebenarnya menggunakan asas daripada Binyue dan dibina atas platform B-segment Modular Architecture (BMA). Sepatutnya, ia berukuran 4,350 mm panjang, 1,810 mm lebar dan 1,615 mm tinggi, dengan jarak roda 2,640 mm. Ini adalah 20 mm lebih panjang, 10 mm lebih lebar dan enam milimeter lebih tinggi berbanding Binyue.

Hanya satu enjin saja yang dikatakan sudah disahkan bakal digunakan pada Icon, iaitu unit empat silinder 1.5 liter turbo yang mampu menghasilkan kuasa 174 hp dan 255 Nm tork. Ia dipadankan bersama transmisi klac berkembar tujuh kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required