VIDEO: RON100 vs RON95 di Malaysia – adakah Petron Blaze100 mampu berikan lebih banyak hp dan tork?

Sebahagian besar daripada kita barangkali pernah terlibat di dalam perbualan berkaitan minyak dengan angka RON mana yang lebih baik untuk digunakan. Paling kerap, tentulah ada rakan-rakan mencadangkan agar anda guna minyak dengan angka RON yang lebih tinggi, kerana katanya itu akan memberikan prestasi yang lebih baik.

Tak kurang juga ada pandangan yang mengatakan bahawa perkara di atas tidak benar dan berpandangan anda sebenarnya tidak perlu membayar harga yang lebih premium untuk mengisi minyak kenderaan. Kami pun tidak terkecuali daripada perbincangan seperti ini. Jadi, untuk melihat dengan lebih objektif berkaitan hal ini, kami menjalankan ujian kecil melibatkan beberapa jenis kenderaan, termasuk kereta dan juga motosikal, yang mewakili kira-kira 95% kenderaan baru di negara ini.

Untuk ini, kami melihat kepada kesan penggunaan Petron Blaze100 berbandinh Blaze95. Yang pertama itu merupakan petrol yang pertama dan satu-satunya dengan RON100 yang dijual dalam pasaran ketika ini, dan dikeluarkan dari kilang penapisan Petron di Port Dickson.

VIDEO: RON100 vs RON95 di Malaysia – adakah Petron Blaze100 mampu berikan lebih banyak hp dan tork?

Bagi kenderaan yang digunakan untuk ujian ini pula, ia terdiri daripada beberapa model. Antaranya, Mazda 2 yang mewakili kereta kegunaan dalam bandar, sementara untuk kenderaan keluarga, Proton X70 menjadi contoh. Bagi kereta premium, Mercedes-Benz C 300 digunakan, sementara Peugeot 208 GTi mewakili hatchback prestasi dan Toyota 86 sebagai wakil kereta sport. Tidak lupa, untuk motosikal pula diwakili oleh Honda CB250R dan Triumph Street Triple 765 RS.

Dengan gabungan enjin kenderaan NA dan turbocas, kami menjalankan ujian dyno ke atas semua kenderaan yang dinyatakan ini, dengan penelitian terhadap dua jenis petrol berbeza – Blaze100 dan Blaze95 – untuk membandingkan manfaat atau pengurangan kuasa kuda dan tork yang diperolehi ketika menggunakan kedua-dua bahan api berkenaan. Selepas mengumpulkan semua ada, kami siapkan video yang sarat dengan maklumat sebenar ini untuk anda. Selamat menonton, dan moga ada manfaatnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required