Berita baik untuk peminat Porsche 911 yang gemarkan ‘pemanduan lebih intim’, pembuat kereta sport dari Jerman berkenaan telah mengumumkan bahawa 911 Carrera S, 4S Coupe dan 4S Cabriolet generasi terbaharu (992) kini ditawarkan dengan pilihan kotak gear manual tujuh-kelajuan.

Menurut Porsche, pembeli boleh memilih opsyen kotak gear manual ini berbanding versi transmisi klac berkembar automatik PDK lapan-kelajuan tanpa dikenakan apa-apa bayaran tambahan. Versi manual tersebut turut hadir standard dengan pakej Sport Chrono yang terdiri dari cagak Dynamic Drivetrain, PSM Sport Mode dan juga fungsi rev-match yang membolehkan anda menurunkan gear secara agresif dengan teknik heel & toe dilakukan oleh komputer.

Suis pilihan mod pemanduan juga disertakan pada roda stereng, membolehkan pemandu memilih mod pilihan mereka tanpa mengalihkan tangan. Berbeza dari 911 versi PDK automatik yang dibekalkan dengan LSD kawalan elektronik, model manual ini diberikan LSD jenis mekanikal bersama sistem Porsche Torque Vectoring.

Jumlah kuasa yang dihasilkan oleh enjin boxer 3.0 liter enam-silinder turbo pada model manual ini adalah kekal sama dengan versi PDK automatik iaitu 450 PS/530 Nm. Walau bagaimanapun, seperti yang diketahui tukaran gear dari kotak gear klac berkembar automatik sememangnya jauh lebih pantas, di mana model manual dengan Sport Chrono ini memecut dari 0-100 km/j 0.5 saat lebih lambat (4 saat) berbanding model auto yang menghabiskan pecutan sama dalam masa 3.5 saat.

Spesifikasi lebih terperinci berkenaan model manual untuk 911 992 ini akan didedahkan sedikit masa lagi. Namun untuk pelanggan di Amerika Syarikat, 911 Carrera S dan 4S dengan kotak gear manual ini sudahpun boleh ditempah, dan kumpulan pertama akan sampai ke bilik pameran pada Mac 2020. Ia dijual pada harga bermula US$113,300 (RM473k) untuk Carrera S manual, dan US$133,400 (RM557k) untuk 911 Carrera 4S Cabriolet.