Range Rover Evoque generasi kedua telah pun membuat penampilan di peringkat global buat pertama kalinya pada November 2018, dan SUV tersebut kini telah pun berada di Malaysia untuk dipertontonkan secara rasmi di Premium Auto Car Expo (PACE) anjuran Paultan.org yang kini sedang berlangsung selama dua hari (2-3 Nov 2019) di Setia City Convention Centre (SCCC).

Dibina dengan platform Premium Transverse Architecture campuran material Land Rover, Evoque terkini ini tidak mengalami perubahan saiz yang ketara berbanding model asalnya, ia berukuran 4,371 mm panjang (tidak berubah dari sebelumnya), 1,904 mm lebar (+4 mm) dan 1,649 mm tinggi (+14 mm). Walau bagaimana pun, ruang kabinnya sedikit besar dengan penggunaan platform baharu ini, dan jarak rodanya pula meningkat sebanyak 21 mm menjadi 2,681 mm.

Bagi aspek rekaannya, banyak sifatnya dari generasi pertama dibawa ke model baharu ini termasuk garis bumbung yang menurun kebelakang dengan landai, manakala garis bahu pula menaik ke atas. Otot-otot yang diberikan pada kesemua ruang roda, bersama rim 21-inci baharu menggambarkan “sikap yang teguh dan dinamik”. Walau bagaimana pun, bagi menampakkan kesegarannya, imejnya kini banyak dipengaruhi dari Velar termasuk lampu utama LED yang lebih langsing, lampu indikator yang melunjur, pemegang pintu tersorok dan juga susunan lampu belakangnya.

Malahan rekaan untuk kabinnya juga banyak dipengaruhi dari Velar termasuklah bentangan papan pemuka yang lebih ringkas dengan corong pengudaraan yang lebih nipis. Selain itu, ia turut didatangkan dengan sistem skrin sesentuh berkembar Touch Pro Duo (menampilkan perisian baharu yang lebih pantas), tempat duduk dengan kawalan 16-hala serta ionisasi udara kabin.

Ruang kargo pula dihasilkan dengan kapasti 591 liter atau 10% lebih besar, membolehkan ia diisi dengan satu beg golf. Malah jika mahu ruang yang lebih luas, lipat tempat duduk belakang (dengan nisbah 40:20:40) sepenuhnya, dan kapasiti boleh dipertingkatkan sehingga 1,383 liter.

Varian yang dipertontonkan oleh Jaguar Land Rover Malaysia (JLRM) ini dijanakan oleh penjana kuasa P200 AWD, yang terdiri daripada enjin Ingenium 2.0 liter turbocharged empat-silinder dengan 200 PS (197 hp) dan tork 320 Nm, transmisi automaiyk sembilan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda (dengan Terrain Response 2).

Menurut JLRM, pelancaran rasminya mungkin akan berlangsung pada suku pertama 2020, tetapi tidak pula memberikan sebarang perincian mengenai harganya.

GALERI: Range Rover Evoque generasi kedua