Muncul buat pertama kali sebagai sebuah model konsep tahun lepas, kini MV Agusta memberitahu Superveloce 800 sudah sedia untuk produksi dan akan berada di pasaran tidak lama lagi. Model itu didedahkan sewaktu EICMA 2019, bersama satu lagi versi istimewa yang dipanggil sebagai Serie Oro.

Penampilan Superveloce 800 ini adalah seperti jentera lumba retro, dengan fairing lampu hadapan bulat serta panel tepi yang labuh sampai ke bawah. Bahagian belakang pula berbentuk seperti kon dengan penutup tempat duduk serta lampu LED bulat.

Di sebalik bentuk badannya yang unik sebenarnya adalah asas yang sama seperti model sports F3 800. Bermakna, model ini juga menggunakan enjin tiga silinder 798 cc, yang mampu menghasilkan kuasa 148 hp pada 13,000 rpm dan 97.7 Nm tork pada 10,600 rpm. Walaupun begitu, penyampaian kuasanya ditala supaya tidak terlalu agresif seperti jentera litar, dan lebih sesuai untuk kegunaan biasa.

Pada bahagian elektronik, model ini dilengkapi dengan pilihan mod tunggangan, sistem kawalan cengkaman lapan tahap, quickshifter naik dan turun gear, serta skrin TFT dari model Brutale Serie Oro, yang membawa makna ia boleh disambungkan untuk menjawab panggilan, membaca mesej dan memainkan muzik.

Model standard Superveloce 800 dijual pada harga €19,990 (RM92k) di Eropah, manakala versi Serie Oro dijual pada harga £24,190 (RM112k). Superveloce 800 Serie Oro mempunyai kelengkapan lebih premium seperti panel badan gentian karbon, penutup tangki minyak CNC siap dengan tali kulit, ekzos Arrow dan rekaan rim jejari yang unik.