EICMA 2019: BMW S1000XR 2020 kini lebih ringan

EICMA 2019: BMW S1000XR 2020 kini lebih ringan

Sekiranya anda mahukan sebuah motosikal yang mempunyai prestasi seperti BMW S1000RR tetapi dengan kedudukan menunggang lebih tegak dan selesa untuk dinaiki dua orang, jawapannya adalah S1000XR. Semasa pameran EICMA yang berlangsung di Itali, versi tahun 2020 telah didedahkan.

Paling menjadi perhatian adalah ia kini 10 kg lebih ringan, dengan catatan berat keseluruhan 226 kg. Bahagian enjin saja sudah kurang 5 kg dan unit empat silinder 999 cc itu mampu menghasilkan kuasa 165 hp pada 11,000 rpm dan 114 Nm tork pada 9,250 rpm. Selain lengkung kuasa yang dijadikan lebih rata, nisbah gear juga diubah sedikit dengan kini gear empat, lima dan enam adalah lebih panjang.

Bagi mengawal gelinciran pada roda belakang semasa pendikit ditutup atau menurunkan gear secara tiba-tiba, motosikal ini dipasang dengan Engine Drag Torque Control daripada MSR. Kembali pada beratnya, selain enjin, kerangka serta lengan ayunnya juga menyumbang kepada pengurangan sebanyak 2.1 kg.

Bahagian suspensi menggunakan sistem pelarasan elektronik Dynamic ESA daripada BMW Motorrad sendiri dan sekiranya itu masih tidak cukup, pemilik boleh mendapatkan Dynamic ESA Pro yang memberikan dua pilihan mod tetapan suspensi iaitu Road dan Dynamic, serta pelarasan tinggi secara automatik.

Bagi meningkatkan keselesaan kepada penunggang, S1000XR juga dipasang dengan Flex Frame sama seperti S1000RR. Bagi kelengkapan elektronik, motosikal ini dilengkapi dengan empat mod tunggangan (Rain, Road, Dynamic dan Dynamic Pro), Hill Start Control Pro, Dynamic Traction Control DTC, DTC Wheelie Function dan ABS Pro dengan Cornering ABS. Barangan lain yang disediakan sebagai pilihan tambahan adalah seperti cruise control, quickshifter naik dan turun gear, serta lampu tunjuk arah adaptif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required