Jentera lumba sebenar Nissan Skyline GT-R KPGC10 ‘Hakosuka’ untuk dilelong di Tokyo Auto Salon 2020!

Jentera lumba sebenar Nissan Skyline GT-R KPGC10 ‘Hakosuka’ untuk dilelong di Tokyo Auto Salon 2020!

Nissan Skyline GT-R generasi pertama dengan kod casis KPGC10, atau lebih dikenali sebagai ‘Hakosuka’ adalah antara model yang agak sukar untuk ditemui – kebanyakkan yang masih wujud adalah dari versi GT-X dengan enjin single cam siri-L, dan bukan GT-R asli dengan enjin enam-silinder DOHC S20. Dia punya tahap ‘rare‘ membuatkan bukan semua orang dapat membelinya walaupun mempunyai duit yang banyak.

Ok, ini ada satu peluang keemasan untuk memiliki Hakosuka GT-R – sebuah dari model tersebut akan dilelong pada acara BH Auction ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2020 pada bulan Januari nanti; dan bertambah rare, ini bukan GT-R biasa tetapi adalah jentera lumba GT-R sebenar yang berlumba di Japanese GP pada era 70’an dahulu, dibina oleh Nissan Prince Sports Corner!

Apa yang lagi istimewa, kereta ini adalah milik lagenda KPGC10 GT-R, Shigeru Watanabe iaitu pemilik GT-R Service Watanabe. Menurut BH Auction, kereta ini dalam keadaan bersedia untuk berlumba dengan komponen-komponen asli, dan ia sentiasa diselenggara oleh encik Watanabe sendiri sejak dibeli dahulu.

Jentera lumba sebenar Nissan Skyline GT-R KPGC10 ‘Hakosuka’ untuk dilelong di Tokyo Auto Salon 2020!

Sebelum ia di lelong di Makuhari Messe pada 10 Januari 2020 nanti, Hakosuka GT-R ini akan dibawa untuk diprebiu terlebih dahulu di Fuji Speedway ketika berlangsungnya perlumbaan Super GT X DTM pada 23 hingga 24 November ini, dan di Warehouse Terrada pada 14 dan 15 Disember nanti.

Harga? BH Auction masih lagi belum mengumumkan berapa harga anggaran kereta ini akan di bida nanti. Tapi dah tentu ia tidak murah – pada lelongan BH Auction di Tokyo Auto Salon 2019 Januari lalu, sebuah Hakosuka GT-R standard telah berjaya di jual pada harga lebih dari RM650K!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required