Zapp i300 skuter elektrik buatan Thailand dengan harga RM28k di United Kingdom dan tork 587 Nm

Zapp i300 skuter elektrik buatan Thailand dengan harga RM28k di United Kingdom dan tork 587 Nm

Di United Kingdom (UK), satu jenama motosikal elektrik baru iaitu Zapp bakal memasuki pasaran dengan produk pertama mereka yang dikenali sebagai i300. Harganya adalah £5250 (RM28k), dan penghantaran kepada pelanggan diberitahu bermula hujung tahun ini. Zapp adalah sebuah syarikat yang beroperasi dan berasal di UK sendiri, tetapi menurut laporan Motorcycle News, motosikal mereka dikeluarkan di Thailand.

Skuter i300 ini dikuasakan oleh motor elektrik berkuasa 14 kW (19 hp) dan ia mampu memberikan tork 587 Nm serta prestasi pecutan 0-50 km/j dalam masa 2.35 saat dan 0-70 km/j dalam 4.1 saat. Menurut Zapp, prestasi i300 ini sama seperti motosikal 300 cc biasa tetapi laju maksimumnya cuma 96 km/j.

Terdapat dua pek bateri yang digunakan pada i300 ini, dengan setiap satunya mempunyai kapasiti 1.25 kWh dan berat lima kilogram. Sekiranya menggunakan mod ECO, pek bateri ini boleh memberikan perjalanan antara 60 hingga 90 km, dan kemudiannya boleh dicabut untuk dicas. Daripada motor elektrik, kuasa disampaikan ke roda belakang menggunakan tali sawat.

Walaupun cuma sebuah skuter elektrik yang kecil, i300 menggunakan kelengkapan berspesifikasi tinggi seperti brek cakera terapung dengan angkup empat piston di hadapan, brek cakera di belakang (ABS two channel), fork USD dengan pelarasan pra beban, suspensi belakang jenis pushrod dengan pelarasan pra beban, lengan ayun single sided serta skrin paparan digital resolusi tinggi.

Zapp juga mendakwa i300 ciri aerodinamik i300 ini telah diuji, manakala rangka belakang yang menyambungkan bahagian depan skuter hingga ke belakang dan tempat duduk itu adalah rekaan mereka sendiri dan dibuat daripada satu unit aluminium (tanpa sambungan) gred angkasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required