Lebih banyak pilihan pembayaran TnG di lebuhraya

Lebih banyak pilihan pembayaran TnG di lebuhraya

Pihak berkepentingan di dalam Touch n’ Go, PLUS Malaysia dan CIMB telah umumkan bahawa mereka telah bersetuju untuk menyediakan pilihan pembayaran tambahan di Lebuhraya PLUS di seluruh negara. Di dalam sebuah kenyataan yang dikeluarkan, pilihan yang dimaksudkan itu nanti akan disediakan oleh Touch n’ Go Sdn Bhd melalui tag RFID TnG.

Kemudahan pembayaran terbuka itu memberi pilihan kepada pegguna untuk menghubungkan tag RFID TnG ke akaun bank, kad kredit atau kad debit pilihan mereka, sebagai tambahan kepada TnG e-Wallet. Secara beransur-ansur, sistem pembayaran menggunakan pendekatan RFID dijangka akan menggantikan kad Touch n’ Go.

Perkhidmatan Touch n’ Go RFID akan disediakan di 10 plaza tol dengan sistem terbuka di Lebuhraya PLUS bermula 1 Januari tahun depan, diikuti dengan 83 plaza tol sistem tertutup di Lebuhraya PLUS menjelang 1 April 2020. CIMB dan TnG juga berhasrat untuk memperluaskan kemudahan pembayaran terbuka ini kepada semua konsesi lebuhraya di Malaysia pada masa akan datang.

Lebih banyak pilihan pembayaran TnG di lebuhraya

Skim ini sedang dilaksanakan dengan kerjasama Kementerian Pengangkutan, Kementerian Kerja Raya dan Lembaga Lebuhraya Malaysia. Dalam pada itu, kenyataan yang sama juga memaklumkan tidak akan berlaku sebarang gangguan kepada sistem sedia ada bagi pengguna kad fizikal TnG, SmarTag atau PayDirect.

Perkhidmatan TnG RFID telah mula beroperasi sebagai fasa percubaan di beberapa lebuhraya terpilih di negara ini bermula 2019. Kira-kira 700,000 tag berkenaan telah dipasang pada kenderaan di Semenanjung Malaysia. Kad berkenaan ketika ini disambungkan kepada TnG e-Wallet.

“Transaksi RFID adalah dalam masa nyata, dan pengguna akan menerima pesanan berkaitan baki mereka. CIMB/TnG telah memberikan komitmen untuk menyediakan perkhidmatan ini,” jelas Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • sistem rfid ni belum ok. tol gombak dengan tol bentong selalu kena undur. padahal dah 2x tukar stiker. tol apetah kat klang pun sama. baru kena tadi. maybe kete tinggi kot.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required