PLUS mempertimbangkan buka semula perkhidmatan tambah nilai TnG di lorong keluar plaza tol miliknya

PLUS mempertimbangkan buka semula perkhidmatan tambah nilai TnG di lorong keluar plaza tol miliknya

Langkah PLUS Malaysia Berhad (PLUS) menamatkan perkhidmatan tambah nilai Touch n’ Go (TnG) di semua lorong keluar plaza tol kendaliannya mencetuskan maklumbalas yang kurang memberangsangkan daripada pengguna. Malah perkara ini turut mendapat perhatian Menteri Hal Ehwal Ekonomi Datuk Seri Azmin Ali yang menggesa agar syarikat konsesi itu mempertimbangkan semula keputusan tersebut.

Malahan Berita Harian turut melaporkan kesesakan teruk lebih tujuh kilometer di Plaza Tol Skudai, Johor yang beberapa kali berlaku sejak Selasa lalu. Kesesakan itu mengakibatkan lorong keluar terhalang berikutan segelintir pengguna tidak mempunyai baki kad TnG mencukupi.

Disebabkan perkara ini, PLUS mengesahkan akan mempertimbangkan untuk membuka semula lorong tambah nilai kad TnG jika berlaku lagi kesesakan panjang di lorong berkenaan.

Menurut Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail, walaupun insiden di Plaza Tol Skudai adalah kes terpencil, namun keputusan itu perlu diambil demi keselesaan pengguna meskipun pihaknya sudah menguar-uarkan penutupan semua lorong tambah nilai TnG di lebuh raya seliaannya pada 5 November lalu. Bagaimanapun, beliau memberi jaminan kesesakan melampau di plaza tol tidak akan berlaku lagi selepas ini.

“Kami ambil maklum kenyataan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali (yang mahu PLUS mengkaji semula penutupan lorong tambah nilai TnG). Kami ada prosedur operasi standard (SOP) tertentu untuk tidak membenarkan kesesakan yang panjang berlaku lagi pada masa depan. Jika ia (kesesakan panjang) berlaku, kita akan aktifkan semula (lorong tambah nilai TnG).

“Kami di PLUS amat mengutamakan keperluan pelanggan, namun pada masa sama, meminta pengguna tidak keluar kenderaan untuk pergi tambah nilai. Ia boleh membahayakan keselamatan termasuk kakitangan PLUS yang bertugas di lapangan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required