Ferrari Roma diperkenalkan – coupe dengan 620 PS

Ferrari Roma diperkenalkan – coupe dengan 620 PS

Sesuai dengan nama yang diberikan, model terbaru Ferrari Roma telah diperkenalkan di ibu kota Itali berkenaan – sebuah kereta dengan reka bentuk coupe yang menawan. Model ini juga menandakan peralihan penawaran Ferrari daripada model-model yang ada sebelum ini, dan menjadi sebuah model serta baru, bukan lanjutan atau versi lain bagi mana-mana model.

Coupe yang menggunakan enjin V8 yang terletak di depan, dan Ferrari menyifatkan kereta ini sebagai “2+”; dua tempat duduk dengan sedikit baki ruang di belakang untuk meletak barang. Roma juga tampil dengan garis badan serta rekaan yang lebih mementingkan estetika, sedikit lari daripada perhatian terhadap sisi aerodinamik yang diberikan tumpuan pada model-model lain.

Wajahnya bagaimanapun meminjam elemen daripada Monza SP1 dan SP2, dengan bahagian lampu utama dibahagikan oleh DRL melintang, mengapit rekaan gril yang besar. Garis bumbungnya juga kelihatan rendah, beralun dan bergaya yang boleh dilihat terus dilanjutkan ke belakang serta lengkung tayar. Rekaan belakangnya juga menggunakan lampu rekaan rata dan bukannya rekaan bulat. Imej “garang” bahagian belakang disudahi dengan rekaan diffuser besar dengan corong ekzos berkembar.

Ferrari Roma diperkenalkan – coupe dengan 620 PS

Sentuhan ringkas yang elegan diteruskan pada bahagian dalam; skrin sentuh di tengah dalam tataan menegak. Ini diikuti juga pada bahagian kawalan kedudukan gear dengan shifter manual. Roma dilengkapi dengan paparan panel instrumen digital bagi pemandu dan penumpang, serta stereng dengan bahagian yang sensitif terhadap sentuhan.

Kuasa pula dijana oleh enjin F154 3.9 liter turbocas berkembar dari Portofino, dengan tambahan 20 PS menjadi 620 PS dari 5,750 hingga 7,500 rpm dan 760 Nm antara 3,000 dan 5,750 rpm. Transmisi pula menggunakan kotak gear lapan-kelajuan klac berkembar dari Stradale.

Dengan berat kering 1,472 kg – 200 kg lebih ringan berbanding Portofino – Roma mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 3.4 saat dengan laju 200 km/j yang boleh dicapai dalam masa 9.3 saat serta laju maksimum 320 km/j.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required