Alex Marquez sah sertai Repsol Honda dalam MotoGP

Alex Marquez sah sertai Repsol Honda dalam MotoGP

Selepas Jorge Lorenzo mengumumkan persaraan daripada perlumbaan profesional, dan perlumbaan terakhir beliau diraikan begitu meriah di Valencia GP, Honda Racing Corporation terus mengumumkan pengganti. Ada khabar angin yang mengatakan tempat ini akan diisi oleh Johann Zarco, tapi nampaknya yang dipilih adalah adik Marc Marquez sendiri iaitu Alex Marquez.

Ini menunjukkan satu lagi langkah ke hadapan bagi Alex, yang sekarang sudah pun memegang gelaran World Champion sebanyak dua kali iaitu satu semasa dalam Moto3 dan satu lagi untuk musim 2019 ini dalam kategori Moto2.

Antara pencapaian lain Alex adalah 38 kali naik podium, 12 kali menang tempat pertama, 15 kali memulakan perlumbaan di tempat pertama (pole position) dan merupakan pelumba Sepanyol kelima yang memenangi gelaran juara dalam Moto2 selepas Toni Elias, Marc, Pol Espargaro dan Tito Rabat.

Alex Marquez sah sertai Repsol Honda dalam MotoGP

Setakat ini pencapaian Alex agak memberangsangkan, dan jika beliau dapat terus menunjukkan prestasi cemerlang dengan menunggang RC213V-S musim 2020, pelumba lain dalam kategori MotoGP akan berhadapan cabaran yang lebih sengit.

“Sudah tentu saya gembira dengan berita ini. Dalam situasi yang kritikal dengan persaraan Lorenzo dan masa yang suntuk, agak sukar untuk mencari pelumba baru. Walaupun dalam keadaan itu, saya tidak memaksa Honda dan tidak memaksa Alex untuk membuat sebarang keputusan,” kata Marc.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required