Harga Honda Jazz Hybrid dan City Hybrid di Malaysia naik hingga RM8,005 – kini lebih mahal dari gred V

Harga Honda Jazz Hybrid dan City Hybrid di Malaysia naik hingga RM8,005 – kini lebih mahal dari gred V

Ketika mencari maklumat untuk laporan pelancaran Honda City 2020 yang diperkenalkan di Thailand semalam, ada satu perkara yang dengan secara tak sengaja kami temukan. Yang dimaksudkan, pemerhatian terhadap laman rasmi Honda Malaysia menunjukkan bahawa bagi dua model, Jazz Hybrid dan City Hybrid, harga jualannya ketika ini telah dinaikkan. Jazz Hybrid kini dengan harga RM87,707 atas jalan tanpa insurans, sementara City Hybrid pula pada harga RM92,172.

Bagaimanapun, bagi model atau varian lain bagi kedua-duanya kekal sama – kenaikan harga hanya bagi dua model hibrid berkenaan. Dengan perkembangan berkenaan, model hibrid yang diperkenalkan pada pertengahan 2017 dengan tanda harga di antara varian E dan V, kini telah menjadi lebih mahal berbanding varian V yang paling tinggi itu. City Hybrid juga telah melangkau tanda harga melebihi RM90k.

Sebelum ini, Jazz Hybrid dijual pada harga RM80,901, manakala City Hybrid pada harga RM84,167. Ini melibatkan kenaikan harga masing-masing antara RM7,616 dan RM8,005. Kenaikan harga ini disebabkan oleh perubahan di dalam struktur insentif kerajaan untuk kenderaan hibrid CKD di Malaysia. Sebab ini jugalah ketika pengenalannya Honda Malaysia dapat memberikan harga yang lebih rendah kepada dua model terbabit, sedangkan pada kebiasaannya model hibrid akan lebih mahal daripada varian biasa.

Harga Honda Jazz Hybrid dan City Hybrid di Malaysia naik hingga RM8,005 – kini lebih mahal dari gred V

Honda Malaysia sebelum ini pernah memaklumkan yang City Hybrid sepatutnya dikenakan harga lebih daripada RM100,000 jika bukan disebabkan insentif cukai untuk kereta hibrid. Maksudnya, pengecualian cukai bagi model-model hibrid masih ada, tetapi dalam jumlah yang berkurangan berbanding ketika kereta-kereta ini mula diperkenalkan.

Kedua-dua Jazz Hybrid dan City Hybrid dikuasakan oleh sistem Sport Hybrid i-DCD yang menggabungkan unit enjin 1.5 liter dengan idle stop, kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan dengan motor elektrik bersepadu, bateri lithium-ion dan kompresor pacuan elektrik. Enjin yang digunakan ini tidak sama dengan Jazz/City versi biasa; ia menggunakan unit dengan kitaran Atkinson DOHC i-VTEC
dengan janaan 110 PS dan 134 Nm tork pada 5,000 rpm.

Digabungkan dengan motor elektrik 30 PS (22 kW)/160 Nm, keseluruhan sistem berkenaan menghasilkan 137 PS dan 170 Nm. Angka ini lebih daripada yang dihasilkan oleh enjin versi 1.5 liter petrol biasa, dengan 120 PS/145 Nm. Penggunaan minyak yang didakwa mampu dicapai oleh versi hibrid ini ialah 4.0 liter/100 km bagi Jazz Hybrid, manakala 3.9 liter/100 km bagi City Hybrid.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required