Finalis Kereta Tahunan Eropah 2020 diumumkan

Bagi pemerhati dan pengikut industri automotif dunia, anugerah Kereta Tahunan Eropah antara yang dinanti-nantikan. Bagi siri tahun 2020, finalis ke peringkat akhir baru sahaja diumumkan, dan daripada 35 model kereta yang tersenarai, hanya tujuh model sahaja yang akan berentap hingga berjaya dinobatkan anugerah berprestij itu.

Finalis untuk peringkat akhir ini telah disenarai pendek oleh 60 juri daripada 23 buah negara Eropah, dan undian terakhir akan dilakukan pada Februari hadapan sebelum pemenangnya bakal diumumkan di Geneva Motor Show.

Pengeluar kereta Jerman akan diwakili oleh BMW 1 Series terkini dan juga Porsche Taycan semua-elektrik, manakala pengeluar Perancis pula mengetengahkan Peugeot 208 dan Renault Clio. Satu-satunya model Jepun yang masuk bertanding ialah Toyota Corolla, yang ditawarkan dengan tiga bentuk badan dan empat penjana kuasa di Eropah. Pesaing Corolla, Mazda 3 tidak berjaya sampai ke peringkat akhir walau pun telah memenangi Kereta Tahunan China 2019 dan Kereta Tahunan Thailand 2019.

Lain-lain finalis yang tersenarai termasuklah Tesla Model 3, yang telah diiktiraf sebagai kereta elektrik terlaris di Eropah menurut laporan penerbitan JATO Dynamics. Dan melengkapkan senarai ialah Ford Puma, crossover kompak segmen-B yang diinspirasikan daripada SUV.

“Senarai pendek ini mewakili hala tuju pembangunan semasa dalam perniagaan automotif. Kita dapat lihat elektrifikasi dalam proses seperti mana standard tertinggi bagi enjin pembakaran dalaman. Kenderaan elektrik diwakili oleh Porsche Taycan dan Tesla Model 3, manakala bagi pasaran semasa pula, Peugeot 208 juga akan dihadirkan dengan versi elektrik,” ujar Frank Janssen, presiden juri bagi Kereta Tahunan Eropah.

Tambahnya lagi, “Hibrid yang menggunakan brek regeneratif menjadi kebiasaan dalam pengurangan bahan api dan emosi. Bukan sahaja Toyota yang mengetengahkan teknologi ini, bahkan Ford dan Renault turut berbuat demikian. Manakala BMW 1 Series yang masih menggunakan teknologi enjin pembakaran terbuka tetap memiliki potensi yang besar.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required