Harga RON 95 naik 1 sen seminggu belum muktamad

Harga RON 95 naik 1 sen seminggu belum muktamad

Semalam, ketika ditanya di Parlimen, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Chong Chieng Jen memaklumkan yang bermula tahun depan, harga RON 95 akan naik satu sen seminggu sehingga mencecah harga pasaran susulan daripada pelaksanaan Program Subsidi Petrol (PSP) Bersasar akan mula dilaksanakan Januari 2020 nanti.

Tetapi, lain pula ceritanya hari ini. Ketika ditemui ketika acara Kempen Beli Barangan Malaysia oleh Petronas pagi ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menjelaskan bahawa hal itu masih belum muktamad dan perlu mendapatkan “lampu hijau” dari kabinet.

“Berkaitan perlaksanaan PSP, pengumuman yang dibuat pada 7 Oktober itu dipersetujui oleh kabinet. Untuk itu, bagi tempoh sehingga perlaksanaannya nanti pada Januari 2020, kementerian akan terus membuat persiapan. Antaranya untuk berhubung dengan pelbagai pihak bagi mencari idea bagaimana untuk memastikan perlaksanaan yang lancar dan berkesan,” ujar beliau.

Harga RON 95 naik 1 sen seminggu belum muktamad

“Dalam pelbagai perbincangan ini, turut diperbahaskan ialah cara penetapan harga sebaik sahaja perlaksanaan ini bermula. Kami bincangkan banyak perkara, dan satu daripadanya adalah seperti yang dinyatakan oleh timbalan saya semalam. Tetapi ia belum muktamad,” tambah Saifuddin.

“Semalam, timbalan saya menjawab soalan susulan, dan dia bercakap tentang cadangan kenaikan harga petrol satu sen seminggu. Saya ingin menegaskan bahawa perkara itu belum lagi dipastikan. Ini kerana, harga di pam minyak ditentukan oleh beberapa faktor, antaranya APM (Automatic Price Mechanism), tukaran mata wang asing dan harga minyak mentah semasa, serta MOPS (Mean of Platts Singapore) dan banyak lagi,” tambah beliau.

Saifuddin juga berkata, beliau akan menyediakan maklumbalas kepada rakan-rakan kabinet di dalam mesyuarat esok, dan pengumuman akan dibuat selepas perkara itu dipersetujui oleh kabinet. “Saya ingin memberi penekanan bahawa isu yang dilaporkan oleh media semalam masih belum diputuskan lagi. Bagi PSP, ia kekal seperti yang diumumkan sebelum ini. Selebihnya akan dimaklumkan selepas mendapat persetujuan kabinet,” jelas beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required