NAP 2019 diharap dapat buka peluang kerjasama dengan sektor automotif Korea Selatan – Tun Mahathir

NAP 2019 diharap dapat buka peluang kerjasama dengan sektor automotif Korea Selatan – Tun Mahathir

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan harapan yang tinggi terhadap Dasar Automotif Nasional (NAP 2019) agar dapat menarik perhatian Korea Selatan untuk melabur dalam industri automotif negara.

Menurut Tun Mahathir yang berada di negara berkenaan bagi selepas menghadiri Sidang Kemuncak Peringatan ASEAN-Korea Selatan (ROK) 2019, beliau juga berkesempatan memandu kereta berkuasa hidrogen di sana.

“”Dalam lawatan ini, saya berpeluang memandu kereta berkuasa hidrogen dan amat tertarik betapa senyapnya kenderaan berkenaan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

NAP 2019 diharap dapat buka peluang kerjasama dengan sektor automotif Korea Selatan – Tun Mahathir

Ujarnya lagi, fasa pertama NAP 2019 akan memfokuskan peningkatan dasar bagi memanfaatkan teknologi baru termasuk dari segi modal insan dan kecekapannya.

“Diharapkan menerusi dasar baharu NAP 2019 ini, Malaysia akan meneroka kerjasama dengan Republik Korea dalam sektor automotif,” katanya.

Tahun 2019 telah pun memasuki suku yang ke-empat, namun sehingga kini NAP 2019 masih belum diumumkan. Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Datuk Madani Sahari, berkata, “NAP 2019 akan dilaksanakan secara tiga fasa sehingga tahun 2030 dengan turut menekankan usaha Malaysia sebagai pengeluar kenderaan hibrid dan cekap tenaga (EEV). Pelaksanaan fasa pertama sehingga 2023-2024 akan turut meliputi kesinambungan pelaksanaan NAP 2014 sebelum ini.

“Ia juga memberi penekanan kepada penambahbaikan dasar polisi dengan teknologi baharu termasuklah dari segi modal insan dan kecekapan tenaga pekerja. Pada masa sama, kami akan turut menggabungkan elemen lain yang boleh diterapkan dalam usaha menjadikan Malaysia pengeluar kenderaan hibrid dan kenderaan EEV.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required