Walaupun Proton X70 versi CKD masih belum dilancarkan untuk pasaran tempatan (awalnya dijangka diperkenalkan pada Oktober lalu), Proton bagaimanapun nampak “sibuk” dengan persiapan terhadap satu lagi model terbarunya. SUV segmen B, Proton X50, kali ini sekali lagi dilihat sedang diuji di MRR2 oleh seorang pembaca paultan.org, Eirik.

Sebelum ini, agak sukar untuk menentukan sama ada model asalnya, Binyue yang diuji itu datang dengan pemanduan sebelah kiri atau kanan, daripada imej terbaru ini sekurang-kurangnya ada petunjuk lain; kedudukan pengilap cermin utamanya selari dengan versi pemanduan sebelah kanan.

Bagaimanapun, jangkaannya, SUV Proton X50 ini mungkin tidak akan diperkenalkan dalam masa terdekat untuk pasaran tempatan. Ini kerana, Proton X70 CKD sepatutnya terlebih dahulu dilancarkan, dan desas-desus terbaru mengatakan itu akan dilakukan Januari nanti. Maka kita boleh jangkakan X50 akan tiba selepas itu.

Antara perkara yang dapat dilihat dalam gambar terbaru ini ialah bahagian depan X50 ini seperti dilengkapi panel radar yang dibiarkan terdedah. Ini mungkin memberikan petunjuk bahawa model berkenaan akan datang dengan sistem bantuan pemanduan aktif. Di pasaran lain, Binyue datang dengan sistem bantuan pemanduan Tahap Dua yang lebih canggih berbanding kelengkapan pada X70 – ini termasuklah bantuan mengekalkan lorong aktif berbanding amaran pertukaran lorong pada X70.

Di China, Binyue dilengkapi dengan ciri termasuk Intelligent Cruise Control dan Automated Parking Assist. Dua pilihan enjin petrol ditawarkan, serta satu versi PHEV juga tidak ketinggalan. Harga di sana bermula sekitar RM48,000 bagi pilihan enjin 1.0 liter 134 hp/205 Nm tiga-silinder, hingga RM72,000 bagi unit enjin 174 hp/255 Nm 1.5 liter tiga-silinder.

Dengan posisi pasaran yang akan diisi oleh X50 di Malaysia kelak, serta kelengkapan sistem bantuan pemanduan aktif yang kami jangka turut akan ditawarkan, harga di Malaysia kelak mungkin berada pada julat yang lebih tinggi, terutama bagi varian dengan kelengkapan penuh. Apa pandangan anda tentang harga ini nanti?