TnG eWallet boleh diguna untuk bayar parkir tepi jalan

Selepas ini, agaknya tak ada lagi sebab untuk anda tak membayar kadar parkir letak kereta di tepi jalan. Meter jauh, tak ada duit syiling dan sebagainya tidak lagi boleh dijadikan alasan kerana Touch n Go eWallet kini menyediakan keadah pembayaran parkir tanpa tunai melalui aplikasi berkenaan, yang sah untuk digunakan pada kawasan letak kenderaan dibawah selengaraan lima majlis perbandaran tempatan.

Ini termasuklah kawasan yang berada di bawah bidang kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Perbandaran Subang Jaya (MBSJ), Perbadanan Putrajaya, Majlis Perbandaran Kuala Langat (MPKL) serta Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB).

Untuk menggunakan TNG eWallet bagi tujuan parkir tepi jalan, anda terlebih dahulu perlu menekan ikon “Parking” di bawah seksyen “Services” pada paparan utama dan masukkan nombor pendaftaran kenderaan anda serte maklumat yang diperlukan. Kemudian, pilih kawasan parkir yang berkaitan, diikuti dengan tempoh masa meletak kenderaan, dan seterusnya membuat bayaran.

Aplikasi berkenaan akan menghantar peringatan kepada anda sekiranya jumlah bayaran/masa untuk parkir berkenaan hanya berbaki 15 minit. Anda boleh memanjangkan tempoh berkenaan melalui servis yang sama. Lebih memudahkan, pengguna tidak perlu mempamerkan tiket parkir, jadi tak perlulah berpatah balik ke kenderaan anda sekiranya perlu menambah masa parkir berkenaan.

Servis ini memang sangat menyenangkan. Tetapi, bagaimana pegawai petugas tahu anda telah membayar tempoh parkir berkenaan sedangkan tiada tiket untuk dirujuk? Menurut tinjauan oleh Lowyat.net, pegawai bertugas hanya perlu memasukkan nombor pendaftaran kenderaan anda ke dalam peranti yang digunakan untuk mengetahui sama ada anda telah membuat bayaran melalui sistem berkenaan atau tidak. Mudah dan cekap kan?

Lebih banyak lokasi akan disertakan nanti, memandangkan TNG kini sedang bekerja dengan majlis perbandaran tempatan yang lain untuk sistem yang sama. Jika anda pernah mencuba servis Touch n Go eWallet ini, boleh kongsikan pengalaman anda dengan kami.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required