Nombor pendaftaran khas perlu dijual dan didaftarkan segera sebelum atau pada 31 Disember 2019 – JPJ

Nombor pendaftaran khas perlu dijual dan didaftarkan segera sebelum atau pada 31 Disember 2019 – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengingatkan orang ramai bahawa tempoh penjualan dan pendaftaran bagi nombor pendaftaran khas kenderaan bakal berakhir pada 31 Disember 2019. Di mana selepas tarikh berkenaan, penjualan dan pendaftaran nombor plat khas itu tidak akan dibenarkan.

Justeru, JPJ menggesa orang awam yang terbabit dengan pembelian nombor pendaftaran khas ini agar menyelesaikan urusan yang berkaitan sebelum atau pada 31 Disember ini bagi mengelakkan sebarang masalah timbul sewaktu proses pendaftaran.

Menurut JPJ, sejak tahun 2010, pihaknya telah meluluskan nombor pendaftaran khas kepada banyak Persatuan, Yayasan, Syarikat, Badan-badan Kebajikan dan Agensi Kerajaan. Walau bagaimana, mereka yang diberikan kebenaran itu harus menjual dan mendaftar nombor pendaftaran khas ini dalam tempoh yang tertentu.

Nombor pendaftaran khas perlu dijual dan didaftarkan segera sebelum atau pada 31 Disember 2019 – JPJ

Pada November 2018, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata, penjualan nombor pendaftaran khas kenderaan yang dikeluarkan oleh JPJ mampu menjana lebih pendapatan kepada tabung kerajaan. Sebagai contoh, hasil penjualan nombor siri plat ‘Malaysia’ pada Ogos lalu, kerajaan berjaya menjana RM13 juta menerusinya.

Walau bagaimana pun, Loke turut berkata, nombor pendaftaran khas tidak lagi akan diberi kepada badan bukan kerajaan (NGO) atau pihak persendirian. Katanya, dasar baharu menetapkan semua nombor pendaftaran khas akan dikeluarkan oleh JPJ dan kerajaan sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required