Kemalangan sedekad catat 70,953 kematian, 62% libatkan motosikal – KMSB anjur kempen keselamatan

Kemalangan sedekad catat 70,953 kematian, 62% libatkan motosikal – KMSB anjur kempen keselamatan

Kawasaki Motors (M) Sdn Bhd (KMSB) hari ini menganjurkan kempen keselamatan dan pemeriksaan motosikal secara percuma sempena Tahun Baru Cina 2020 dengan kerjasama Persatuan Pengedar Motosikal dan Skuter Malaysia (MMSDA).

Dengan tema “Utamakan Keselamatan, Elakkan Mengguna Telefon Bimbit Semasa Menunggang”, penganjuran bagi tahun keempat di lokasi sama berkenaan, bertempat di Plaza Tol Sungai Besi arah Selatan, merupakan komitmen berterusan syarikat untuk meningkatkan kesedaran penunggang terhadap keselematan di jalanraya.

KMSB mengambil langkah ini sebagai satu daripada cara bagi menjalankan tanggungjawab sosial korperat syarikat itu. Ini kerana, jika melihat statistik PDRM bagi tempoh 2009-2019, jumlah kematian dijalanraya negara ini mencatatkan angka yang masih tinggi, iaitu 70,953 kematian.

Kemalangan sedekad catat 70,953 kematian, 62% libatkan motosikal – KMSB anjur kempen keselamatan

Daripada jumlah berkenaan, sebanyak 62% atau 44,071 kematian adalah melibatkan penunggang atau pembonceng motosikal. Statistik juga menunjukkan, 80% daripada kemalangan yang berlaku itu adalah berpunca daripada kecuaian atau kesalahan manusia.

Untuk itu, KMSB mengambil langkah untuk terus menganjurkan kempen kesedaran dengan matlamat untuk mendidik pengguna dan berharap akan dapat menyumbang untuk menurunkan angka kemalangan dan kematian berkenaan. Turut disediakan ialah pemeriksaan percuma 16-perkara bagi motosikal, serta program penukaran helmet lama untuk digantikan dengan yang baru serta agihan jaket warna cerah untuk penunggang.

Majlis perasmian kempen ini disempuranakan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Kamarudin Jaffar dan disertai oleh wakil-wakil agensi lainnya seperti dari MIROS, JPJ dan JKJR.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required