Kerajaan sasar pengguna pas My100 dapat nikmati penjimatan sehingga RM100 juta tahun ini – Loke

Kerajaan sasar pengguna pas My100 dapat nikmati penjimatan sehingga RM100 juta tahun ini – Loke

Untuk tahun ini, kerajaan mensasarkan pengguna pas perjalanan tanpa had My100 dapat menikmati penjimatan kira-kira RM100 juta, sekaligus memberikan penjimatan bagi kos sara hidup rakyat yang lebih efisien.

Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, bagi tahun lalu sahaja, pengguna pas itu dapat menikmati penjimatan sebanyak RM47.38 juta apabila jumlah tambang yang mereka bayar adalah RM75.76 juta berbanding dengan harga tambang sebenar RM123.14 juta.

“Sebanyak 1.17 juta pas itu dijual dengan 110,000 pengguna konsisten setiap bulan direkodkan pada tahun lalu, katanya. Secara purata, nilai yang digunakan adalah lingkungan RM1,000 setiap bulan, bayangkan pengguna hanya bayar RM100 berbanding kos RM1,000. Penjimatan sebanyak 90 peratus. Ini penjimatan amat ketara.

“Tahun ini jumlah pembeli yang konsisten dijangka meningkat kepada 200,000 setiap bulan dan sasaran kita adalah untuk membantu menjimatkan wang rakyat,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Kerajaan sasar pengguna pas My100 dapat nikmati penjimatan sehingga RM100 juta tahun ini – Loke

Tambahnya lagi, antara strategi untuk menarik pengguna melanggan My100 ialah memasarkan kepada syarikat korporat kerana terdapat pejabat korporat terletak berdekatan dengan Transit Aliran Massa (MRT), Transit Aliran Ringan (LRT) di sekitar ibu negara.

“Kita akan bekerjasama dengan pihak pengurusan Prasarana dan meminta mereka menubuhkan unit pemasaran untuk berurusan terus dengan syarikat yang mana pejabat mereka dekat dengan perkhidmatan pengangkutan awam,” katanya.

Bagi pas perjalanan tanpa had My50, Loke berkata, sebanyak 1.7 juta transaksi penggunaan pas dicatatkan dengan penjimatan berjumlah RM786,000 manakala Pas Mutiara pula sebanyak 455,000 transaksi dan pengguna menikmati penjimatan RM343,000 setahun.

Pas perjalanan tanpa had My100 digunakan sepenuhnya mulai 31 Disember 2018 bagi membolehkan rakyat menggunakan tanpa had semua perkhidmatan disediakan oleh Rapid KL daripada monorel, LRT, MRT, Bas Rapid Transit, bas pengantara MRT dan semua bas ganti-ganti Rapid KL dengan hanya membayar RM100 untuk tempoh perjalanan selama 30 hari.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required