Subaru Forester e-Boxer 2020 kini di Singapura – varian tunggal 2.0i-S EyeSight Hybrid; dari RM378k

Subaru Forester e-Boxer 2020 kini di Singapura – varian tunggal 2.0i-S EyeSight Hybrid; dari RM378k

Pada tahun lalu, Motor Image telah mempertontonkan Subaru Forester e-Boxer di Singapore Motor Show. Dan setahun kemudian, model hibrid berkenaan telah pun mula dijual di republik tersebut. Hanya ada satu varian sahaja yang ditawarkan – 2.0i-S EyeSight Hybrid – dengan harga atas jalan SG$124,800 (RM378,162) termasuk COE.

Secara visual, Forester e-Boxer tak banyak berbeza dengan model standard, cuma kelainannya dengan menampilkan beberapa lencana “e-Boxer”. Di bawah hudnya, model SUV generasi kelima ini dijanakan oleh enjin boxer 2.0 liter naturally-aspirated, suntikan terus, empat-silinder yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 150 PS pada 6,000 rpm dan tork 196 Nm pada 4,000 rpm.

Enjin ini turut digandingkan dengan motor elektrik berkuasa 16.7 PS/66 Nm bersama Lineartronic CVT, dengan kuasanya disalurkan oleh bateri lithium-ion 4.8 Ah yang ditempatkan di bawah lantai but belakang – di mana ia dicas menerusi regenerative braking atau enjin. Dengan penempatan bateri tersebut, ruang but yang sepatutnya mencecah 520 liter, kini hanya tinggal 509 liter.

Unit mekanikal lain termasuklah sistem Symmetrical All-Wheel Drive dengan mod X-Mode dan SI Drive. Bagi sudut operasinya, SUV hibrid ini mampu dipacu dengan kuasa elektrik sepenuhnya pada kelajuan perlahan untuk jarak yang pendek.

Untuk kelajuan sederhana, enjin dan motor elektrik bekerjasama untuk penjimatan yang lebih baik. Manakala pada kelajuan tinggi, hanya enjin digunakan untuk memacu kenderaan sementara bateri akan dicas. Sistem akan menentukan bila motor elektrik perlu menjalankan tugasnya, tanpa ada mod pemilihan pengguna disertakan.

Forester e-Boxer spesifikasi Singapura ini didatangkan dengan ciri standard termasuk lampu utama LED, roda 18-inci, kawalan suhu dwi-zon, unit utama lapan-inci Panasonic (dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay), tempat duduk hadapan larasan kuasa, Special X-Mode, tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai, bahagian lutut pemandu) dan kelengkapan EyeSight bagi sistem bantuan pemandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required